INDLÆG AF MORTEN OESTERMANN / linkedin.com/mortenoestermann

I vores arbejdsdag hører vi indimellem, at "kommunikationsarbejde og sociale medier nok er fint – bare ikke lige for vores virksomhed".

En anden variant er, at "Facebook og Instagram kun er oplagt for eksempelvis livsstilsbrands og –produkter". Eller at "vores produkt er svært tilgængeligt at forklare, eller at vi udelukkende producerer til industrien og derfor ikke tænker i B2C-medier, som sociale kanaler jo er".

De slutninger er ikke bare ærgerlige, de er også begrænsende set fra et forretningsperspektiv hos afsenderen. Alle virksomheder indeholder en mængde gode historier – også de, som producerer produkter og services, som umiddelbart synes sværere at sælge til omverdenen enten via egne kanaler eller via PR-arbejde. 
Dit produkt er helt sikker relevant for en lang række mennesker, og dermed er dine historier også værdifulde.

Og hvorfor så det? Fordi forbrugerne – forstået som enten en slutbruger eller en virksomhed - 
foretrækker virksomheder og brands, som har en klar position og skiller sig ud fra mængden. Samtidig er de traditionelle medier i krise og de nye, sociale medier supplerer eller i nogle tilfælde træder i stedet for de gamle. Vi er så at sige alle blevet medier og har mulighed for som aldrig før at engagere os i brands – og vi gør det. Men kun med virksomheder og brands, som vi kan identificere os med. Her kommer dine gode og værdifulde historier ind.

Den gode historie fortæller om virksomheden eller produkterne på en måde, så de skiller sig ud og får kant i markedet. Det er også det, man lidt populært kalder content marketing eller storytelling. Den gode historie skaber synlighed og knytter bånd, kontakt og nærvær. Dermed er de gode historier også værdifulde ift. den allestedsnærværende bundlinje.

Som virksomhed gælder det om at sælge den værdi, dine produkter og services indeholder. En rejse er f.eks. mere end et hotelværelse og en flyvetur. Det er drømme, oplevelser og frihed. Sportsbutikken sælger ikke kun løbesko, men en sundere livsstil og så videre.

Du finder de gode historier alle vegne i din virksomhed. I dine produkters egenskaber, i kundecases, i nye kunder, trends eller i branchen generelt, i årsregnskabet eller hos dine medarbejdere.

For virksomhederne gælder det om at fortælle de historier, der fænger. Om at give forbrugerne et incitament til at vælge jeres brand næste gang.

Det er bare at komme i gang. Historierne, de er der nemlig allerede og venter på at blive fortalt.