INDLÆG AF MIA L. RASMUSSEN /  linkedin.com/mialrasmussen


Hvordan kan almindelige menneskers almindelige meninger om almindelige ting på få år være blevet et af de mest magtfulde midler til opmærksomhed?

Det kan de, fordi danskerne læser blogs som aldrig før. Blognetværket Bloggers Delight har i 2015 haft i gennemsnit en million unikke læsere om måneden på deres forskellige blogs. Det er rigtig mange mennesker – og potentielle kunder til jeres virksomhed. Blogs er nemlig blevet en meget vigtig kommunikationskanal, især når det gælder fast moving consumer brands og comsumer-PR.

Fordelen ved at tænke blogs ind i jeres PR-strategi er, at velskrevne indlæg på populære blogs giver positiv branding. Derudover har vi i årevis talt om værdien af ’word of mouth’ – når nogen siger noget videre. Det er en af de bedste former for reklame, og blogindlæg skaber en form for word of mouth, idet læserne ofte har stor tillid til og identificerer sig meget med bloggeren.

Faktisk har blogs den næsthøjeste troværdighed af alle kanaler – kun overgået af personlige venner. Og altså langt højere troværdighed end nyhedsmedier, reklamer og sociale medier generelt.

Med blogs får I spalteplads på en forbrugerdomineret platform og en unik placering hos udvalgte influencers, der giver jer mulighed for at ramme jeres målgruppe meget effektivt – eller måske mulighed for at nå ud til helt nye målgrupper.

Et af problemerne ved bloggermarkedsføring er, at I ikke er i fuldstændig kontrol. Det er bloggeren, der laver indlægget, men det er virksomhedens ansvar, at indlægget overholder markedsføringsloven – det vil sige, at det fremgår tydeligt, at der er tale om et sponsoreret indlæg.

Fordelen ved at tænke blogs ind i jeres PR-strategi er, at velskrevne indlæg på populære blogs giver positiv branding.
— Mia L. Rasmussen

Gode råd til blogsamarbejder:

  1.  Udarbejd et koncept, der matcher brand, blog og læsere og giver et godt udgangspunkt for samarbejdet.
     
  2. Vælg bloggere, der er gode til det, som jeres brand behøver – er der tale om mode, bolig, mad, sundhed? Er det vigtigt, at bloggeren tager gode, kreative billeder – eller er bloggerens personlighed væsentlig?
     
  3. De fleste populære bloggere har også en velbesøgt Instagram. Sørg for at bloggeren også poster dér.
     
  4. Lav tydelige aftaler om links etc., så I sikrer jer, at blogindlægget giver jer den værdi, I har brug for. Vigtigt er det at sørge for, at bloggeren også linker til jeres website, og I dermed får øget trafikken til jeres hjemmeside og/eller SoMe platforme.
     
  5. Når en blog linker til jeres website, skaber det også SEO-værdi, altså gavner søgemaskineoptimeringen.


Hos KommPress hjælper vi naturligvis meget gerne med en blog-strategi, der gør en forskel.