INDLÆG AF  MORTEN OESTERMANN /  linkedin.com/mortenoestermann


Sat over for muligheden for at komme i nationale medier eller i lokalpressen vil mange virksomheder formentlig vælge det første. Mens lokalaviser måske lugter lidt af Udkantsdanmark, kan der på overfladen være mere schwung eller prestige i de store, landskendte medier. Men faktisk er det ofte ikke den mest optimale løsning for virksomheder, som gerne vil skabe opmærksomhed om dem selv, et nyt produkt eller noget helt andet.

Det er der flere grunde til. Der er over 200 lokalmedier i Danmark, og typisk har de en dækning på 80% i distrikterne. Ingen andre nye eller gamle medier dækker lige så godt. Derfor kan en lokal presseindsats ofte samlet set ramme et højere læserantal, end hvis historien bringes i et nationalt medie.

Selvom en lokal presseindsats rammer bredt, kan den alligevel med versioneringer komme tæt på læserne og deres hverdag. Det kan være lettere at relatere sig til, hvad der sker på hjørnet to gader væk, eller hvis venner eller kolleger har relationer til historien.

Af samme årsag kan værdien af lokalhistorier være mere værd end historier i den nationale presse. Den lokale synlighed skaber ofte en kortere vej til en købsbeslutning hos den lokale læser og kunde. Det er nærværende, når en lokal butikschef, leder eller direktør formidler et relevant og aktuelt emne gennem den lokale avis og på den måde skaber en relation mellem sælger og køber.

Et gammelt mundheld lyder, at det gælder om at være, hvor kunderne er. I virkeligheden er det det, lokalpressen er. Og derfor gælder det – også – om at være i lokalpressen.

Den lokale synlighed skaber ofte en kortere vej til en købsbeslutning hos den lokale læser og kunde.
— Morten Oestermann

Er du ikke overbevist endnu? 
Hos KommPress har vi gode erfaringer med at hjælpe virksomheder til synlighed i den lokale presse – også på nationalt plan. Og vi drikker gerne en helt uforpligtende kop kaffe med din virksomhed.

Se desuden vores case for Matas m.fl., hvor vi flere gange har haft stor succes med at få budskabet ud i de lokale medier.