Sociale medier fylder meget. Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat, Twitter – og mange flere. Det ved de fleste, og derfor er der egentlig ingen grund til at bruge unødig spalteplads på at fortælle om, hvor store de sociale medier er blevet. Spørgsmålet er rettere, hvordan man som virksomhed får mest ud af de sociale medier og i det hele taget, hvilke sociale medier man bør benytte sig af. Kommunikationsrådgiver i KommPress, Sofie Vejlmark Andersen, giver sit besyv.

- Man bør som virksomhed være til stede på de sociale medier, fordi det er dér, kunderne er - og fordi de er ekstremt målbare. Der er i det hele taget enormt meget data tilgængeligt, som gør det let at måle sin kommunikation og målrette den til den rigtige målgruppe. På LinkedIn kan man eksempelvis let målrette efter job og uddannelse, mens man på Facebook i højere grad målretter efter interesser.
 
Lykken er dog langt fra gjort med en profil på ét eller flere af de sociale medier. Der stilles store krav til indholdet og et aktivt brug af profilen eller profilerne er en nødvendighed.

- Man skal huske at opdatere sin profil, ellers kan det sende et dårligt signal til følgerne. Men det er ikke altid så let som det lyder, for sociale medier tager tid og kræver ressourcer at bruge ordentligt. Det nytter altså ikke at sætte sekretæren til at stå virksomhedens sociale medier, når der lige er tid.

- Det er ligeledes vigtigt at besvare henvendelser, og man bør altid forholde sig til kritik. De sociale medier er et sted, hvor man inviterer sine kunder og potentielle kunder til at følge med, og så skal man også være parat til at modtage og reagere på både ris og ros i en positiv og konstruktiv tone.

Indhold på sociale medier
De fleste virksomheder bruger de sociale medier og kan se fordelene. Men hvordan bruger man dem bedst?

- Det er helt afgørende, at man som virksomhed kommunikerer noget, der har værdi for følgerne. Det skal være interessant at følge virksomheden. Det lyder umiddelbart indlysende, men det er faktisk en afgørende pointe. Man kan godt bruge salgsbudskaber, men man skal ikke være for selvpromoverende. Man bør kunne tale sine selling points ind i en kontekst, som er spændende for kunden. Det kan være en udfordring.

- Den klassiske fejl er, at man som virksomhed ikke taler ind i følgernes behov, men i stedet er for afsenderorienteret i sine budskaber.

Hvordan vælger man rigtigt?
Facebook er det største sociale medie herhjemme, mens LinkedIn, Instagram og Snapchat stort set deler andenpladsen. Men hvor skal man vælge at være til stede som virksomhed?

- Facebook er rettet primært mod BtC-segmentet, dvs. mod den almindelige forbruger. Man kan samtidig tillade sig lidt mere på Facebook end LinkedIn, som man kan kalde erhvervslivets Facebook og som ofte er lidt mere konservativt.

- Snapchat og Instagram vokser i øjeblikket hurtigt, og det er medier, vi kommer til at se endnu mere til i fremtiden - ikke mindst i forhold til annoncering. Instagram er meget relevant i forhold til f.eks. produkt-PR, da Instagram er et stærkt billedbåret medie.

- Det er med andre ord individuelt, hvilke medier man som virksomhed skal prioritere, for det er i høj grad afhængig af virksomhedens målgruppe samt formål og profil.
 

Skal vi tage en snak om, hvad er det rigtige for din virksomhed?
Kontakt Sofie Vejlmark Andersen på:
sa@kommpress.dk / 20620012