Virksomheder har benyttet sig af nyhedsbreve i snart mange år. Med god grund. Når din virksomhed sender et nyhedsbrev, er det til kunder og potentielle kunder, som selv har valgt det til. Nyhedsbrevet bliver altså modtaget i en positiv kontekst, og netop fordi dit nyhedsbrev aktivt er valgt til, er modtagerne åbne for, hvad du og din virksomhed har at fortælle. Derfor har nyhedsbreve en af de højeste Return On Investment (ROI) inden for digital markedsføring.

Nyhedsbrevet har også den fordel, at det kan læses, når det passer modtageren.  Det gør i højere grad, at modtageren retter sin fulde opmærksomhed mod dit nyhedsbrev.

Det er afgørende, at nyhedsbrevet ikke er en ’tilbudsavis’. En god rettesnor er altid, hvad du selv ville ønske at modtage. Hvis det lykkes at skabe en balance mellem spændende, relevant indhold koblet til din virksomheds produkter, er det en vindende kombination.

Hos KommPress har vi gode erfaringer med at udsende nyhedsbreve for vores kunder inden for vidt forskellige brancher. Vi har samlet nogle ganske få gode tips:

·      Tell - don’t sell
Når dit nyhedsbrev lander i modtagerens mailboks, er det sikkert blandt en masse andre mails. Derfor bør indholdet være fængende - allerede i emnelinjen. Modtagerne er mere interesserede i brugbar viden end tilbud.

·      Hold det kort og enkelt
Når du beder om din modtagers opmærksomhed, er det vigtigt, at du ikke vælter ham eller hende bagover med en mur af tekst. Så er læseren hurtigt tabt. Hold derfor indholdet i få, simple punkter.

·      Prioriter de gode historier
I nyhedsbrevet er der en oplagt mulighed for at formidle virksomhedens gode historier. Det kan være succeser og historier med personlig vinkel, som er med til at opbygge en stærkere relationen til modtagerne og styrke jeres brand.

·      Tydelige call-to-actions
Målet er, at modtagerne skal klikke sig videre fra nyhedsbrevet. Derfor skal det være tydeligt, hvordan man gør det, og hvad man klikker sig hen til.

·      Hold hvad I lover
Hvis din virksomhed lover at sende et nyhedsbrev ud eksempelvis én gang om måneden, så sørg for at holde det. Ellers virker det ikke professionelt.

·      Åbningsrater
Åbningsraterne for nyhedsbreve varierer. Typisk ligger de dog mellem 20-30 %. Desværre er det langt fra alle, der åbner nyhedsbrevene, som også klikker på et link i nyhedsbrevet. Det tal varierer også, men ligger typisk mellem 2-4 %.

·      Mål og evaluér
Hvis ikke virksomhedens nyhedsbreve er en bragende succes fra start, så fortvivl ikke. Hvis I sender ud via en tjeneste som eksempelvis MailChimp, som vi gør, er det nemt at måle indsatsen og se, hvad der virker og ikke virker, og dermed kan nyhedsbrevene optimeres fra gang til gang.

·      Husk at indhente permissions
Det er ikke tilladt at sende mails til alle og enhver. Derfor er det nødvendigt at indsamle tilladelser. Spørg om lov, og husk at sætte et tilmeldingslink på virksomhedens hjemmeside.

Du kan tilmelde dig KommPress’ nyhedsbrev lige her.

Og du kan kontakte os, hvis du vil høre mere om emnet her.

Kilde: MailChimp Email Marketing Benchmarks, februar 2017.