Mange forbinder public affairs med lobbyisme. Og at påvirke den politiske beslutningsproces på Christiansborg, i regionen eller kommunen er da også ofte en helt central del af en public affairs-indsats. Men public affairs indeholder mere end mødeaktivitet med de rigtige politikere og embedsmænd.

Strategisk interessevaretagelse er nok en mere dækkende betegnelse for en disciplin, der i disse år vokser. Både offentlige og private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, at de agerer i en politisk virkelighed, hvor rammevilkår, regulering og offentlig opinion er afgørende for, om man lykkes som forretning, eller om man som offentlig organisation fremstår tillidsvækkende. Når man koger det hele ned, så handler det om legitimitet og omdømme. Har du ikke et stærkt omdømme, kan du miste din uformelle ’license to operate’. Med andre ord; din forretning er truet, hvis dine mest indflydelsesrige interessenter ikke synes om dig.

Og et godt omdømme er ofte et resultat af to afgørende komponenter. En god performance og en professionel strategisk kommunikation. Og performance er selvfølgelig altid forudsætningen, for man kan ikke alene kommunikere sig til et godt omdømme. Men kommunikation er afgørende – og public affairs er ofte en delmængde af flere målrettede indsatser i tæt samspil med presse, sociale medier, intern kommunikation mv. Og public affairs hjælper særskilt med ikke alene at fokusere på de kommercielle målgrupper.

To politiske virkeligheder
Ser man på den private sektor, så er det i dag klart, at det ikke længere er tilstrækkeligt at fokusere på sine kunder og aktionærer. Den markedsrettede indsats er naturligvis helt central. Uden produktudvikling, salg, omsætning og kundepleje, så lykkes man ikke særlig længe. Men alle virksomheder er også del af en samfundsmæssig og politisk virkelighed.

Her eksisterer der to politiske dagsordener. Den ene handler om den formelle politiske beslutningsproces i Folketinget, regionsråd eller kommunalbestyrelser. Hvilke love er på vej? Hvordan udvikler vi et bedre erhvervsmiljø i kommunen? Kan infrastrukturen forbedres? Det er eksempler på områder, der kan have stor betydning for virksomheders udviklingsmuligheder. Hvordan kommer man i dialog med ’det politiske system’, og hvad kan man være med til at påvirke gennem en fokuseret dialog? Kan man alliere sig med andre med samme interesser?

Den anden politiske virkelighed kunne man også kalde ’den offentlige opinion’. Hvilke sager eller områder er der fokus på i medierne og på de sociale medier? Kan en dagsorden fremmes gennem en PR-indsats i medierne og kan andre interessenter bidrage til at løfte ens sag? Det er afgørende for virksomheder, at de i dag løbende monitorerer den offentlige opinion, er i dialog med sine vigtigste interessenter og forbereder sig på mulige kritiske sager i form af fx formel lovgivning el.l.

Ofte er de to politiske virkeligheder vævet tæt sammen, og det er derfor afgørende, at interessevaretagelse tager højde for begge.

Hvordan gør man så?
Har du legitimitet, øger du din mulighed for at komme i konstruktiv dialog med de politiske beslutningstagere, der har betydning for, at du når dine strategiske mål. Og med legitimitet får du også større mulighed for at lykkes med dine mål i forhold til de vigtigste interessenter i og omkring virksomheden. Det handler om at turde lytte og inddrage også kritiske stemmer i sin dialog med omverdenen.

Derfor bør man arbejde strategisk med sin interessevaretagelse. Og det betyder i al sin enkelthed, at man sætter sig nogle mål, der understøtter forretningsmålene, men hvor det ikke alene er de økonomiske mål, der bør være styrende. Kan din virksomhed også bidrage til en mere bred samfundsmæssig værdiskabelse, så styrker du sandsynligheden for, at andre interessenter også kan have fordel af at ’koble sig’ på din sag eller målsætning.

En fokuseret public affairs strategi indeholder altid en løbende opdateret analyse af det politiske klima, en mapping af dine interessenter – hvem påvirker i negativ og positiv forstand din sag, hvilke budskaber er vigtige, og hvordan ’framer’ du sagen? Og framing er vigtigt. Er der fx tale om en fedmeepidemi eller en sundhedsudfordring? En skattestigning eller en velfærdsprocent? En rigtig framing kan være med til at vinde en dagsorden i offentligheden. Og så skal strategien selvfølgelig aktiveres i forskellige kanaler. Og ofte er PR-aktiviteter en central del af en public affairs indsats i form af fokuserede indsatser i pressen, men også i form af sociale medier mv.

Public affairs - eller interessevaretagelse - er derfor mere end lobbyisme. Og det er kommet for at blive. 


Ulrik Schøsler.jpg

KONTAKT

Ulrik Schøsler
us@kommpress.dk / +45 3012 1595