De fleste virksomheder har en virksomhedsside på et eller flere sociale medier – og med god grund. Det er her, kunderne typisk er, og derfor er de sociale medier blevet en vigtig kanal for mange virksomheder. 

Men føler du, at dine opslag ofte stikker i øst eller vest? Og at du først får den gode idé, når det er for sent? Så fortvivl ej. Her får du 5 tips til, hvordan du kan optimere din indsats ved at arbejde (mere) strategisk med de sociale medier og dermed få større udbytte af din tilstedeværelse.

1. Gør målet klart

Inden du planlægger din indsats på de sociale medier, bør du først og fremmest gøre det klart for hvert socialt medie, hvad målet er med anvende netop dette medie. Det kræver, at du kan besvare disseto spørgsmål:

Hvorfor? Hvorfor er din virksomhed til stede på det sociale medie, og hvad ønsker du at opnå med det? F.eks. at øge kendskabet til din virksomhed og dineprodukter, dele viden, yde kundeservice m.m.

Hvem? Hvem kommunikerer du til på det sociale medie? Når du er bevidst om din målgruppe, kan du også bedre kommunikere til den. Der er stor forskel på, hvem der anvender de forskellige sociale medier, og hvordan man kommunikerer til målgruppen.

2. Udarbejd et årshjul

For at sikre, at du udnytter din virksomheds gode historier i tide, kan det være en god idé at udarbejde et årshjul. Et årshjul er en oversigt over begivenheder i det kommende år (eller en kortere periode), som kan give anledning til et opslag på de sociale medier.

Du kan f.eks. lave årshjulet i et excelarkeller en tabel, hvor du skriver årets 12 måneder i hver sin kolonne. Under hver måned noterer du, hvilke begivenheder og anledninger du skal være opmærksom på. Det kan være begivenheder og højdepunkter i virksomheden samt helligdage, mærkedage og sæsoner.

3. Lav en contentplan

En contentplan er en oversigt over konkrete opslag, du vil lave på de sociale medier. Du kan lave planen for en måned eller to ad gangen, hvor du noterer de enkelte opslag uge for uge i perioden. 

Contentplanen er et nyttigt værktøj, der hjælper dig med at skabe et kontinuerligt flow af aktivitet på de sociale medier. På den måde undgår du ”døde perioder” på dinevirksomhedssider f.eks. på grund af travlhed. Samtidigt får du tænkt over gode historier i tide og undgår, at det er noget, som du skal finde på i sidste øjeblik med et ben på vej ud ad døren. 

Når du laver contentplanen kan du dels tage afsæt i årshjulet samt søge inspiration på nettet og på dine konkurrenters sociale kanaler. Du kan enten skrive alle opslagene på forhånd, så de er klar til at lægge op, eller du kan skrive opslagene i overskrifter og færdiggøre teksten den dag, du vil lægge opslaget op. 

Det er svært at sige, hvor ofte du bør lave et opslag, da det afhænger af din virksomhed og hvor mange gode historier, du har at fortælle. For de fleste vil 1-2 opslag om ugen være tilstrækkeligt, nogle virksomheder kan med fordel have flere, andre færre. Det vigtigste er, at indholdet er relevant for din målgruppe.

4. Overvåg de sociale medier

De sociale medier rummer rigtig meget potentiale, men de kan også være hjemsted for kritiske stemmer. En kritisk kommentar kan i løbet af ingen tid deles og spredes som en steppebrand og i værste fald udløse en shitstorm. 

Derfor er det vigtigt, at du løbende holder øje med dine sociale medier og tager dig af potentielle kritiske issues i opløbet, så de ikke udvikler sig til egentlige kriser.

Men når det er sagt, skal du ikke være bange for at være til stede på de sociale medier, for de rummer meget potentiale, og med den rette håndtering kan du minimere risikoen for kriser. 

Læs vores blog om, hvad du gør, når shitstormen rammer.

5. Evaluer din indsats på de sociale medier

For løbende at optimere din tilstedeværelse, er det en god idé månedligt at evaluere din indsats. 

Facebook, LinkedIn og Instagram har alle glimrende værktøjer, hvor du kan trække forskellige tal og statistikker på dine indsatser. Derigennem kan du ud fra best practise evaluere din indsats. Hvilke opslag har klaret sig godt, og hvilke knap så godt?


Sofie Andersen.jpg

KONTAKT

Sofie Andersen
sa@kommpress.dk  / +45 2062 0012