Sociale-medier.png

ENGAGéR dine medarbejdere med Employee Advocacy

Employee Advocacy er et værktøj, som du med fordel kan anvende for at engagere dine medarbejdere i virksomhedens kommunikation, f.eks. på LinkedIn eller andre sociale mediekanaler.

Employee Advocacy minder til forveksling om employer branding med et internt og eksternt sigte, og handler i sin enkelthed om at få medarbejdere til at agere som online ambassadører med det formål at skabe øget engagement med kunder og andre vigtige stakeholdere.

LinkedIn er efterhånden blevet så stort, at det ikke længere kun anvendes til rekruttering, men på tværs af hele virksomheden. Og for at udnytte LinkedIns store potentiale, er der flere virksomheder, som vinder på at involvere medarbejderne i virksomhedens kommunikation. En af fordelene ved at anvende Employee Advocacy er, at medarbejdere generelt opleves som mere troværdige end virksomheden, når de fortæller gode historier om virksomheden.

Helt enkelt handler det om at emgagerer medarbejderne ved at lade dem dele virksomhedens budskaber på deres egne LinkedIn-profiler, og derved gøre dem til online ambassadører for virksomheden. Det kan foregå på tre måder:

  1. Medarbejderen deler ud af sin egen faglige viden om et relevant og aktuelt emne med henvisning til virksomheden.
  2. Medarbejderen deler content fra sine kolleger eller fra virksomhedens mediekanaler (F.eks. virksomhedens hjemmeside eller LinkedIn-profil).
  3. Medarbejderen deler medieomtale af virksomheden, f.eks. når virksomheden er i TV-nyhederne eller i landsdækkende aviser.

Inden medarbejderne aktiveres som online ambassadører, er det vigtigt at overveje, om et oplæringskursus kunne være en fordel. Mange tror fejlagtigt, at de mestrer alle afkroge af LinkedIn og Facebook, fordi de bruger det til dagligt. Erfaringer viser, at medarbejderne gerne vil lære at fremstå og anvende medierne professionelt – og helst i forbindelse med virksomhedens politik.

Motivation, medansvar og store fordele
Employee Advocacy kan motivere medarbejderne til at tage medansvar og engagere sig i udbredelse af virksomhedens historie – fx som faglige eksperter og rådgivere. Employee Advocacy giver også mulighed for øget kundeloyalitet og motiverer kunden til at dele og anbefale virksomheden og dens medarbejdere til andre.

Derudover kan Employee Advocacy bidrage til at: 

  • give medarbejderne en følelse af ejerskab af virksomheden og kommunikationen
  • give medarbejderen en oplevelse af at være en del af noget større 
  • give medarbejderne indflydelse på virksomhedens budskaber 
  • fremvise virksomhedens knowhow og kompetencer overfor kunder og potentielle kunder
  • eksponere nye kompetencer, udvidet netværk eller nye karrieremuligheder 
  • incitamentsbelønne medarbejderne
  • styrke virksomhedens employer brand

Kontakt os og hør mere om, hvordan vi kan skabe resultater for din virksomhed med Employee Advocacy.

Læs også om vores LinkedIn-kursus: Få din virksomhed i gang på LinkedIn.


Sofie Andersen.jpg

KONTAKT

Sofie Vejlmark Andersen
sa@kommpress.dk / +45 2062 0012