Nu står sommeren for døren og flere virksomheder har for længst lavet en ferieplan for medarbejderne i juli og august. Men har I også lavet en plan for jeres sociale medier?

Det er en klassisk fejl, at de sociale medier går på standby, når kontoret lukker eller kun har få medarbejdere tilbage til at passe alle opgaver i sommerperioden. Hos KommPress anbefaler vi, at du får lagt en plan for indholdet på dine sociale medier, så du holder fast i dine følgere og i dit reach.

Vi har samlet en række gode råd til, hvordan du kan planlægge dit content.

Arbejd med contentplaner
Hos KommPress arbejder vi altid med cotentplaner, når det kommer til sociale medier. Det sikrer overblik over content, mål og målgrupper. Især i ferieperioden kan contentplanen være en god idé for de fleste virksomheder, da det gør det nemt at overlevere opgaven om at varetage de sociale medier til en kollega.

I contentplanen kan du samtidig forproducere content til de kommende uger, så der er en rød tråd i indholdet.

Det er i øjeblikket ikke muligt at planlægge indhold på din LinkedIn virksomhedsside på samme måde som på Facebook, hvilket er endnu et godt argument for at arbejde med contentplaner.

Benyt dig af Facebooks automatiske løsninger
På Facebook har du en række muligheder for at planlægge indholdet til de uger i løbet af sommeren, hvor bemandingen er lav. Facebook har funktionen ”Planlæg”, som sørger for, at der udsendes opdateringer fra siden på de tidspunkter, du ønsker. Se på billedet herunder, hvordan du finder funktionen:

Untitled-1.jpg
 

Planlagte opslag findes under sidens opslag, ligesom det er muligt at ændre i opslagene inden de bliver offentliggjort.

På Facebook har du også mulighed for at bruge funktionen ”Øjeblikkelige svar”. Det er en funktion, som skriver et svar, der automatisk bliver sendt til dem, der skriver til dig via besked-funktionen på Facebook. Her kan du f.eks. oplyse om, at I har ferie, lukket, længere svartider eller henvise til et telefonnummer mm.

Se Facebooks egen vejledning til ’Øjeblikkelige svar’ her.

Tips til programmer, som gør planlægningen lettere
Der findes en række programmer til at planlægge indholdet til dine sociale medier. Eksempelvis er Trello oplagt at bruge, når du skal lave dine contentplaner. På Twitter er de mest anvendte programmer Twuffer og Twittimer, mens du på Instagram med fordel kan bruge ScheduGram eller Latergramme. På Facebook anbefaler vi, at du bruger Facebooks eget planlægningsværktøj.

Vi kan hjælpe

KommPress tilbyder både opsætning og drift af Facebook, LinkedIn og Instagram samt rådgivning om effektiv brug af de forskellige sociale medier og kriseberedskab for hele din virksomhed.

Få et overblik over vores øvrige kompetencer her.

MS.jpg

KONTAKT

Sofie Vejlmark Andersen
sa@kommpress.dk / +45 2062 0012