Blogs – et magtfuldt medie!

2. august 2016
|
3 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

Hvordan kan almindelige menneskers almindelige meninger om almindelige ting på få år være blevet et af de mest magtfulde midler til opmærksomhed?

Det kan de, fordi danskerne læser blogs som aldrig før. Blognetværket Bloggers Delight har i 2015 haft i gennemsnit en million unikke læsere om måneden på deres forskellige blogs. Det er rigtig mange mennesker – og potentielle kunder til jeres virksomhed. Blogs er nemlig blevet en meget vigtig kommunikationskanal, især når det gælder fast moving consumer brands og comsumer-PR.

Fordelen ved at tænke blogs ind i jeres PR-strategi er, at velskrevne indlæg på populære blogs giver positiv branding. Derudover har vi i årevis talt om værdien af ’word of mouth’ – når nogen siger noget videre. Det er en af de bedste former for reklame, og blogindlæg skaber en form for word of mouth, idet læserne ofte har stor tillid til og identificerer sig meget med bloggeren.

Faktisk har blogs den næsthøjeste troværdighed af alle kanaler – kun overgået af personlige venner. Og altså langt højere troværdighed end nyhedsmedier, reklamer og sociale medier generelt.

Med blogs får I spalteplads på en forbrugerdomineret platform og en unik placering hos udvalgte influencers, der giver jer mulighed for at ramme jeres målgruppe meget effektivt – eller måske mulighed for at nå ud til helt nye målgrupper.

Et af problemerne ved bloggermarkedsføring er, at I ikke er i fuldstændig kontrol. Det er bloggeren, der laver indlægget, men det er virksomhedens ansvar, at indlægget overholder markedsføringsloven – det vil sige, at det fremgår tydeligt, at der er tale om et sponsoreret indlæg.

Gode råd til blogsamarbejder:

  1. Udarbejd et koncept, der matcher brand, blog og læsere og giver et godt udgangspunkt for samarbejdet.
  2. Vælg bloggere, der er gode til det, som jeres brand behøver – er der tale om mode, bolig, mad, sundhed? Er det vigtigt, at bloggeren tager gode, kreative billeder – eller er bloggerens personlighed væsentlig?
  3. De fleste populære bloggere har også en velbesøgt Instagram. Sørg for at bloggeren også poster dér.
  4. Lav tydelige aftaler om links etc., så I sikrer jer, at blogindlægget giver jer den værdi, I har brug for. Vigtigt er det at sørge for, at bloggeren også linker til jeres website, og I dermed får øget trafikken til jeres hjemmeside og/eller SoMe platforme.
  5. Når en blog linker til jeres website, skaber det også SEO-værdi, altså gavner søgemaskineoptimeringen.


Hos KommPress hjælper vi naturligvis meget gerne med en blog-strategi, der gør en forskel.

9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
25. juni 2021
Gør dine sociale medier klar til sommerferien

Sommerferien har været planlagt i mange måneder i langt de fleste virksomheder. Men har I også lavet en plan for jeres sociale medier? For hvad sker der, når kommunikationsmedarbejderen, SoMe-manageren eller sekretæren holder ferie i juli?  Det er en klassisk fejl, at de sociale medier går på standby, når kontoret lukker eller kun har få […]

LÆS MERE
27. april 2021
Har din virksomhed en relevant samfundsdagsorden?

Både offentlige og private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, at de agerer i en politisk virkelighed, hvor rammevilkår, regulering og offentlig opinion er afgørende for, om man lykkes som forretning, eller om man som offentlig organisation fremstår tillidsvækkende. Når man koger det hele ned, så handler det om legitimitet og omdømme. Har du […]

LÆS MERE
22. april 2021
Tre ting organisationer uden en kernefortælling lider under

Kampen om opmærksomhed bliver hele tiden hårdere, og det stiller store krav til kommunikationen fra de virksomheder og organisationer, der ønsker at nå de vigtigste målgrupper. For at trænge igennem med relevant og værdiskabende kommunikationen er det helt afgørende, at den tager afsæt i rigtige budskaber – budskaber der samler din virksomhed internt om jeres […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram