Derfor skal din kommunikation være digital

22. januar 2020
|
4 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

Stemmer organisationens digitale tilstedeværelse overens med forretningsmålene? og får du i det hele taget værdi ud af dine digitale forbindelser med omverdenen? Digitale kanaler er ikke bare ’endnu et sted, hvor man skal være til stede’. De kræver en velovervejet, kontinuerlig indsats. Den indsats bør funderes i en digital strategi, der bakker op om dine forretningsmål, fordi det modsatte vil ende i skønne, spildte kræfter.

Digitale platforme som Google Analytics, Facebook, LinkedIn og Instagram leverer kvit og frit store mængder data, der med fokus på analyse og indsigt giver mulighed for at kende målgrupperne og deres bevægelsesmønstre meget mere i dybden. Det giver muligheden for at målrette den digitale kommunikation meget konkret, og kan være med til at engagere mennesker og skabe forandring i et større omfang end analoge platforme.

Digital kommunikationsstrategi i bidder

For at opnå dine forretningsmål skal dine digitale indsatser være strategiske. At kommunikationen er strategisk betyder, at kommunikationen ikke er tilfældig. Når vi arbejder med digitale kommunikations- og markedsføringsstrategier, forholder vi os først og fremmest til et kommunikativt og strategisk fundament, hvor man kan begå sig digitalt og skabe resultater med sin kommunikation. Som med alle kommunikationsstrategier er der overordnet fire dele, der skal defineres: Mål, målgrupper, budskaber og kanaler.

Mål

Du har ikke en strategi uden mål. Dine digitale kommunikationsmål skal have samme kategorisering som gængse kommunikationsmål. Det gælder om at skabe kendskab, forståelse, accept og ændre adfærd. Ofte er målene defineret som et miks af kategorierne. 

At målene er digitale, gør det muligt at måle effekten på en mere avanceret måde end det er tilfældet i analoge udgaver. Med smarte metoder er det muligt at måle på alle niveauer og se den reelle værdi af jeres kommunikation

Målgrupper

Når målene er på plads, kan målgrupperne defineres ud fra kommunikations- og forretningsmål. Igen er der store fordele ved at bruge den digitale tilgang. Digital kommunikation giver nemlig vide muligheder for at lave segmenteringer og målgruppeanalyser, og det gør os i stand til at fokusere kommunikationen på de målgrupper, der er mest relevante for de senere budskaber. Der er naturligvis forskel på dem, der bruger Instagram, og dem der bruger LinkedIn – på samme måde som der er forskel på forskellige aldersgrupper. Forretningsmålene lægger ofte op til at fokusere på bestemte målgrupper, og dem kan vi bruge til at fokusere vores digitale kommunikationsstrategi. 

Budskaber

Hvad skal vi så sige? Nogle budskaber resonerer bedre med bestemte målgrupper end andre. Det betyder også, at nogle budskaber resonerer bedre online end andre. Derfor skal de digitalt gangbare budskaber findes og leveres på den rigtige måde. Alt sammen for at nå de mål, der sat for den digitale kommunikationsstrategi.

KanalerUd fra målgrupperne identificeres de digitale kanaler, der skal bruges til at nå kommunikationsmålene. Det drejer sig om bl.a. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram og Snapchat. Men også nyhedsmediers websites administreres anderledes end de trykte aviser, og det samme gælder videokanaler som YouTube og Vimeo. Det er vigtigt, at der er overensstemmelse mellem, hvad der bliver kommunikeret, og hvordan det bliver gjort på diverse medier og kanaler. Derfor spiller den digitale kommunikationsstrategi en større rolle, end man lige skulle tro. 

Hjælpen er på vej

Har du brug for rådgivning til din digitale kommunikationsstrategi? Vi er benhårde til det og kun et opkald væk, hvis du skal guides videre i det digitale univers. Vi er eksperter i at hjælpe vores kunder med at lægge den rigtige digitale strategi, som kan skabe værdi for dem. Værdi, der styrker forretningen, skærper positionen og skaber et troværdigt omdømme. 

Læs mere i samme serie:

Hvorfor arbejde med strategisk kommunikation?

9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
25. juni 2021
Gør dine sociale medier klar til sommerferien

Sommerferien har været planlagt i mange måneder i langt de fleste virksomheder. Men har I også lavet en plan for jeres sociale medier? For hvad sker der, når kommunikationsmedarbejderen, SoMe-manageren eller sekretæren holder ferie i juli?  Det er en klassisk fejl, at de sociale medier går på standby, når kontoret lukker eller kun har få […]

LÆS MERE
27. april 2021
Har din virksomhed en relevant samfundsdagsorden?

Både offentlige og private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, at de agerer i en politisk virkelighed, hvor rammevilkår, regulering og offentlig opinion er afgørende for, om man lykkes som forretning, eller om man som offentlig organisation fremstår tillidsvækkende. Når man koger det hele ned, så handler det om legitimitet og omdømme. Har du […]

LÆS MERE
22. april 2021
Tre ting organisationer uden en kernefortælling lider under

Kampen om opmærksomhed bliver hele tiden hårdere, og det stiller store krav til kommunikationen fra de virksomheder og organisationer, der ønsker at nå de vigtigste målgrupper. For at trænge igennem med relevant og værdiskabende kommunikationen er det helt afgørende, at den tager afsæt i rigtige budskaber – budskaber der samler din virksomhed internt om jeres […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram