Stemmer organisationens digitale tilstedeværelse overens med forretningsmålene? og får du i det hele taget værdi ud af dine digitale forbindelser med omverdenen? Digitale kanaler er ikke bare ’endnu et sted, hvor man skal være til stede’. De kræver en velovervejet, kontinuerlig indsats. Den indsats bør funderes i en digital strategi, der bakker op om dine forretningsmål, fordi det modsatte vil ende i skønne, spildte kræfter.
Digitale platforme som Google Analytics, Facebook, LinkedIn og Instagram leverer kvit og frit store mængder data, der med fokus på analyse og indsigt giver mulighed for at kende målgrupperne og deres bevægelsesmønstre meget mere i dybden. Det giver muligheden for at målrette den digitale kommunikation meget konkret, og kan være med til at engagere mennesker og skabe forandring i et større omfang end analoge platforme.
Digital kommunikationsstrategi i bidder
For at opnå dine forretningsmål skal dine digitale indsatser være strategiske. At kommunikationen er strategisk betyder, at kommunikationen ikke er tilfældig. Når vi arbejder med digitale kommunikations- og markedsføringsstrategier, forholder vi os først og fremmest til et kommunikativt og strategisk fundament, hvor man kan begå sig digitalt og skabe resultater med sin kommunikation. Som med alle kommunikationsstrategier er der overordnet fire dele, der skal defineres: Mål, målgrupper, budskaber og kanaler.
Mål
Du har ikke en strategi uden mål. Dine digitale kommunikationsmål skal have samme kategorisering som gængse kommunikationsmål. Det gælder om at skabe kendskab, forståelse, accept og ændre adfærd. Ofte er målene defineret som et miks af kategorierne.
At målene er digitale, gør det muligt at måle effekten på en mere avanceret måde end det er tilfældet i analoge udgaver. Med smarte metoder er det muligt at måle på alle niveauer og se den reelle værdi af jeres kommunikation
Målgrupper
Når målene er på plads, kan målgrupperne defineres ud fra kommunikations- og forretningsmål. Igen er der store fordele ved at bruge den digitale tilgang. Digital kommunikation giver nemlig vide muligheder for at lave segmenteringer og målgruppeanalyser, og det gør os i stand til at fokusere kommunikationen på de målgrupper, der er mest relevante for de senere budskaber. Der er naturligvis forskel på dem, der bruger Instagram, og dem der bruger LinkedIn – på samme måde som der er forskel på forskellige aldersgrupper. Forretningsmålene lægger ofte op til at fokusere på bestemte målgrupper, og dem kan vi bruge til at fokusere vores digitale kommunikationsstrategi.
Budskaber
Hvad skal vi så sige? Nogle budskaber resonerer bedre med bestemte målgrupper end andre. Det betyder også, at nogle budskaber resonerer bedre online end andre. Derfor skal de digitalt gangbare budskaber findes og leveres på den rigtige måde. Alt sammen for at nå de mål, der sat for den digitale kommunikationsstrategi.
KanalerUd fra målgrupperne identificeres de digitale kanaler, der skal bruges til at nå kommunikationsmålene. Det drejer sig om bl.a. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram og Snapchat. Men også nyhedsmediers websites administreres anderledes end de trykte aviser, og det samme gælder videokanaler som YouTube og Vimeo. Det er vigtigt, at der er overensstemmelse mellem, hvad der bliver kommunikeret, og hvordan det bliver gjort på diverse medier og kanaler. Derfor spiller den digitale kommunikationsstrategi en større rolle, end man lige skulle tro.
Hjælpen er på vej
Har du brug for rådgivning til din digitale kommunikationsstrategi? Vi er benhårde til det og kun et opkald væk, hvis du skal guides videre i det digitale univers. Vi er eksperter i at hjælpe vores kunder med at lægge den rigtige digitale strategi, som kan skabe værdi for dem. Værdi, der styrker forretningen, skærper positionen og skaber et troværdigt omdømme.
Læs mere i samme serie:
Hvorfor arbejde med strategisk kommunikation?