Derfor skal du kommunikere om dit årsregnskab

4. maj 2020
|
4 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

I løbet af foråret afleverer mange virksomheder deres årsregnskab til Erhvervsstyrelsen, og mange gange finder regnskaber også vej til medierne.

Under alle omstændigheder er regnskabet tilgængeligt online for alle med interesse, og det er derfor en god idé at være proaktiv og selv være med til at fortælle historien om virksomhedens regnskab.

Et godt årsregnskab er med til at bidrage positivt til virksomhedens omdømme. Det sender gode signaler til samarbejdspartnere, kunder og presse om en sund og velfungerende virksomhed. Hvis regnskabet er mindre godt, er det mindst lige så vigtigt at fortælle og forklare, hvilke årsager der ligger bag tallene.

Hvis regnskabet er godt, kan proaktiv kommunikation skabe stolthed. Er regnskabet ikke godt, kan de ord, som ledelsen sætter på regnskabet, skabe tryghed om situationen.

Her er tre grunde til at kommunikere proaktivt om virksomhedens årsregnskab:

1. Få omtale af virksomheden i medierne

Hvordan det går for landets virksomheder, er altid et relevant emne for medierne – og det bliver det i særdeleshed også på bagkant af Covid-19. Erfaringer viser, at der i løbet af foråret er mange artikler i de danske dagblade, som handler om virksomhedernes regnskab. Interessen fra medierne repræsenterer således også en mulighed for virksomhederne. En relevant og proaktiv kommunikation af jeres årsregnskab kan være en oplagt anledning til at opnå medieomtale.

Tallene i regnskabet fortæller kun én side af historien om året, der er gået. De giver ikke indblik i, hvorfor tallene er, som de er. Derfor kan det være en stor fordel selv at kommunikere historien om årsregnskabet til medierne, så I kan være med til at formidle de rette vinkler og budskaber.  

2. Få fortalt historien rundt om tallene

Kommer I ud med et godt årsregnskab, kan historien om, hvorfor det er gået godt, være med til at bidrage positivt til virksomhedens omdømme. Det sender gode signaler om virksomhedens situation til samarbejdspartnere, medarbejdere og kunder. Er regnskabet mindre godt, får I i stedet mulighed for at fortælle og forklare, hvorfor regnskabet er endt, som det er.

I kan eksempelvis fortælle, hvordan nye markeder eller produkter og udviklinger har givet virksomheden et positivt skub. Det kan i mange tilfælde også være en mulighed for at tydeliggøre, at virksomheden bidrager positivt til lokalområdet. I kan også fortælle, hvis investeringer, strategiske satsninger eller andre forventelige faktorer, der skal gavne virksomheden på sigt, har påvirket årets regnskab.

Med andre ord har I mulighed for at skabe omtale af virksomheden, som ikke alene handler om bundlinjens tal, men hvorfor det er gået, som det er, og hvad det betyder for virksomhedens udvikling.  

3. Styrk din interne kommunikation

Den eksterne kommunikation af dit årsregnskab kan også have en positiv effekt internt i organisationen. Du bør naturligvis altid kommunikere internt om emnet, men den eksterne kommunikation om dit årsregnskab kan samtidig have en god effekt internt i virksomheden.
Det kan f.eks. være når medarbejdere tillige med den interne kommunikation bliver bekræftet i vinkler og budskaber, som dermed er med til at styrke gennemslagskraften i kommunikationen og fortællingen om virksomhedens regnskab i mere end bare tal. 

Hvis regnskabet er godt, kan proaktiv kommunikation skabe stolthed. Er regnskabet ikke godt, kan de ord, som ledelsen sætter på regnskabet, skabe tryghed om situationen. På den måde er autokommunikation -virksomhedens egen eksterne kommunikation til sig selv - en mulig gevinst ved god kommunikation omkring årsregnskabet.

Brug for hjælp til at sætte ord på dit årsregnskab?

Vil du gerne fortælle omverdenen om dit årsregnskab? Og vil du gerne have sparring på vinkling, og hvordan historien skal fortælles på dine forskellige kanaler? Så drikker vi gerne en kop kaffe (også virtuelt) og taler om, hvordan vi sammen kan optimere din virksomheds kommunikation omkring årsregnskabet.

Læs mere i samme serie:

Årsregnskaber er mere end blot tal

30. marts 2022
PR- og kommunikationsbureau søger dygtige journalistpraktikanter

Hos KommPress skaber vi resultater med vores kunders historier. Har du lyst til at blive en del af det stærkeste team af kommunikatører og journalister vest for Storebælt? Vi søger journalistpraktikanter, der brænder for at arbejde med storytelling, PR, sociale medier, video og strategisk kommunikation. Du får mulighed for at arbejde på vores kontor i […]

LÆS MERE
11. november 2021
Sådan laver du fantastisk indhold til dine sociale medier

Et opslag til sociale medier (SoMe) er da piece of cake – eller hvad? Ikke altid, og når du som virksomhed gerne vil ud med dit budskab, er der en masse ting, du bør overveje, før du kaster dig over tasterne. Du skal nemlig sikre, at dit budskab bliver formuleret præcist og rammer din ønskede […]

LÆS MERE
28. oktober 2021
God PR er strategisk og kontinuerlig

Hvordan får man sine gode historier i medierne? Hvilke medier skal man vælge? Og hvordan forbereder man sig på potentielle kriser? Svaret er: God PR. Men hvad er god PR? PR (public relations) er en strategisk kommunikationsindsats, der styrker din virksomheds omdømme og øger tilliden til jeres brand. Oftest sker det med en pressemeddelelse, som […]

LÆS MERE
9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram