Derfor skal du kommunikere om dit årsregnskab

4. maj 2020
|
4 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

I løbet af foråret afleverer mange virksomheder deres årsregnskab til Erhvervsstyrelsen, og mange gange finder regnskaber også vej til medierne.

Under alle omstændigheder er regnskabet tilgængeligt online for alle med interesse, og det er derfor en god idé at være proaktiv og selv være med til at fortælle historien om virksomhedens regnskab.

Et godt årsregnskab er med til at bidrage positivt til virksomhedens omdømme. Det sender gode signaler til samarbejdspartnere, kunder og presse om en sund og velfungerende virksomhed. Hvis regnskabet er mindre godt, er det mindst lige så vigtigt at fortælle og forklare, hvilke årsager der ligger bag tallene.

Hvis regnskabet er godt, kan proaktiv kommunikation skabe stolthed. Er regnskabet ikke godt, kan de ord, som ledelsen sætter på regnskabet, skabe tryghed om situationen.

Her er tre grunde til at kommunikere proaktivt om virksomhedens årsregnskab:

1. Få omtale af virksomheden i medierne

Hvordan det går for landets virksomheder, er altid et relevant emne for medierne – og det bliver det i særdeleshed også på bagkant af Covid-19. Erfaringer viser, at der i løbet af foråret er mange artikler i de danske dagblade, som handler om virksomhedernes regnskab. Interessen fra medierne repræsenterer således også en mulighed for virksomhederne. En relevant og proaktiv kommunikation af jeres årsregnskab kan være en oplagt anledning til at opnå medieomtale.

Tallene i regnskabet fortæller kun én side af historien om året, der er gået. De giver ikke indblik i, hvorfor tallene er, som de er. Derfor kan det være en stor fordel selv at kommunikere historien om årsregnskabet til medierne, så I kan være med til at formidle de rette vinkler og budskaber.  

2. Få fortalt historien rundt om tallene

Kommer I ud med et godt årsregnskab, kan historien om, hvorfor det er gået godt, være med til at bidrage positivt til virksomhedens omdømme. Det sender gode signaler om virksomhedens situation til samarbejdspartnere, medarbejdere og kunder. Er regnskabet mindre godt, får I i stedet mulighed for at fortælle og forklare, hvorfor regnskabet er endt, som det er.

I kan eksempelvis fortælle, hvordan nye markeder eller produkter og udviklinger har givet virksomheden et positivt skub. Det kan i mange tilfælde også være en mulighed for at tydeliggøre, at virksomheden bidrager positivt til lokalområdet. I kan også fortælle, hvis investeringer, strategiske satsninger eller andre forventelige faktorer, der skal gavne virksomheden på sigt, har påvirket årets regnskab.

Med andre ord har I mulighed for at skabe omtale af virksomheden, som ikke alene handler om bundlinjens tal, men hvorfor det er gået, som det er, og hvad det betyder for virksomhedens udvikling.  

3. Styrk din interne kommunikation

Den eksterne kommunikation af dit årsregnskab kan også have en positiv effekt internt i organisationen. Du bør naturligvis altid kommunikere internt om emnet, men den eksterne kommunikation om dit årsregnskab kan samtidig have en god effekt internt i virksomheden.
Det kan f.eks. være når medarbejdere tillige med den interne kommunikation bliver bekræftet i vinkler og budskaber, som dermed er med til at styrke gennemslagskraften i kommunikationen og fortællingen om virksomhedens regnskab i mere end bare tal. 

Hvis regnskabet er godt, kan proaktiv kommunikation skabe stolthed. Er regnskabet ikke godt, kan de ord, som ledelsen sætter på regnskabet, skabe tryghed om situationen. På den måde er autokommunikation -virksomhedens egen eksterne kommunikation til sig selv - en mulig gevinst ved god kommunikation omkring årsregnskabet.

Brug for hjælp til at sætte ord på dit årsregnskab?

Vil du gerne fortælle omverdenen om dit årsregnskab? Og vil du gerne have sparring på vinkling, og hvordan historien skal fortælles på dine forskellige kanaler? Så drikker vi gerne en kop kaffe (også virtuelt) og taler om, hvordan vi sammen kan optimere din virksomheds kommunikation omkring årsregnskabet.

Læs mere i samme serie:

Årsregnskaber er mere end blot tal

9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
25. juni 2021
Gør dine sociale medier klar til sommerferien

Sommerferien har været planlagt i mange måneder i langt de fleste virksomheder. Men har I også lavet en plan for jeres sociale medier? For hvad sker der, når kommunikationsmedarbejderen, SoMe-manageren eller sekretæren holder ferie i juli?  Det er en klassisk fejl, at de sociale medier går på standby, når kontoret lukker eller kun har få […]

LÆS MERE
27. april 2021
Har din virksomhed en relevant samfundsdagsorden?

Både offentlige og private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, at de agerer i en politisk virkelighed, hvor rammevilkår, regulering og offentlig opinion er afgørende for, om man lykkes som forretning, eller om man som offentlig organisation fremstår tillidsvækkende. Når man koger det hele ned, så handler det om legitimitet og omdømme. Har du […]

LÆS MERE
22. april 2021
Tre ting organisationer uden en kernefortælling lider under

Kampen om opmærksomhed bliver hele tiden hårdere, og det stiller store krav til kommunikationen fra de virksomheder og organisationer, der ønsker at nå de vigtigste målgrupper. For at trænge igennem med relevant og værdiskabende kommunikationen er det helt afgørende, at den tager afsæt i rigtige budskaber – budskaber der samler din virksomhed internt om jeres […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram