Det, du gør nu, vil definere din organisation i fremtiden

27. marts 2020
|
4 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

Omdømmet hos virksomheder og organisationer står for skud, når Danmark og resten af verden befinder sig i denne helt ekstraordinære situation. 

De midler, stater i hele verden tager i brug for at begrænse, forsinke og inddæmme smitten af coronapandemien, er ikke set tidligere ved lignende i virusudbrud. Nedlukningen betyder, at krisen også bliver et problem for økonomien, virksomhedernes overlevelse og i sidste ende beskæftigelsen. Dertil kommer, at opmærksomheden, på hvordan situationen håndteres, er stor. Overalt er der debat og diskussion om de beslutninger, der bliver truffet af virksomheder, organisationer og myndigheder. Det sker, både fordi der er mere tid, og fordi smitten er det eneste, vi taler om.

Vi forstår fremtiden med fortiden
Når en 100-års begivenhed som coronakrisen rammer, skifter behov fra dag til anden. Pludseligt er håndsprit og toiletpapir de mest essentielle forbrugsvarer i husstanden. På samme måde er efterspørgslen på teknologiske kommunikationsredskaber steget voldsomt, så det er muligt at holde møder og koordinere på forskellige adresser i realtid. I privatsfæren er vi trådt et trin ned af Maslows behovspyramide, og i forretningsverdenen er digitalisering ikke længere bare noget, vi går og snakker om.

Men hvordan skal vi begribe, hvad der sker, og hvad det kommer til at betyde for fremtiden? En mulighed er at bruge den mest naturlige psykologiske mekanisme, der findes – ligner det her noget, vi har set før? En måde at forstå situationen på er ved at mindes, da Danmark lukkede ned og stillede om efter d. 9. april 1940. Med den tyske besættelse blev hverdagen aldrig den samme for mennesker og virksomheder i Danmark. Det gode spørgsmål er, hvordan vi kan bruge de mange erfaringer, fortællinger og pointer, der blev skabt dengang til at forstå nutiden og forberede os på fremtiden. Når vi ser tilbage, hvem var så vindere og tabere, hvad mistede vi, og hvad blev vi tvunget til at udvikle?

Pas på med de rationelle beslutninger
Fjenden i krigen mod coronavirus (som Frankrigs præsident, Emanuel Macron, kalder det) er tydelig. Det er egoisterne. Det er dem, der hamstrer og forsøger at slå en god mønt af situationen. Det er de virksomheder, der fyrer deres medarbejdere, selvom de laver store overskud - og ikke kan forklare hvorfor. Det er dem, der fremstår som fjenden, og det er dem, der får skylden for alt ondt, virussen fører med sig. 

Dem, der udviser samfundssind, er de gode allierede. Alle dem, der hjælper og melder sig til tjeneste.

Det handler grundlæggende set om, at alle, der kan, skal lægge noget på bordet: lige fra ejere til ledere og medarbejdere. Vi løser kun krisen i fællesskab.  

Det kræver ofre hele vejen rundt. Men de virksomheder, der mestrer dette, kommer styrket ud af krisen og vil måske ligefrem have et styrket omdømme på den anden side. Derfor skal man også balancere sine salgsaktiviteter, så man ikke tager kunderne som gidsel i denne tid. For dem, der gør det, vil fremstå som krisens skurke og lide enorme omdømmetab.

Omvendt skal hjulene også holdes i gang, og vi har brug for at skabe omsætning. Men det kræver, at beslutninger ikke kun tages ud fra et fuldstændigt rationelt perspektiv. Så længe din virksomheds eller organisations beslutninger kan forklares med andet end en algoritme i et excel-ark, vil samfundet anerkende og respekterer dem.

De virksomheder, der solgte ud til tyskerne under krigen, led et ordentligt tab på deres omdømme. Det samme kommer til at ske for de virksomheder, der ikke hjælper folk med ferie, pasning og sygdom eller udnytter situationen til at sælge mere uden respekt for andre. Det du gør nu, kommer til at definere din organisation i fremtiden.

30. marts 2022
PR- og kommunikationsbureau søger dygtige journalistpraktikanter

Hos KommPress skaber vi resultater med vores kunders historier. Har du lyst til at blive en del af det stærkeste team af kommunikatører og journalister vest for Storebælt? Vi søger journalistpraktikanter, der brænder for at arbejde med storytelling, PR, sociale medier, video og strategisk kommunikation. Du får mulighed for at arbejde på vores kontor i […]

LÆS MERE
11. november 2021
Sådan laver du fantastisk indhold til dine sociale medier

Et opslag til sociale medier (SoMe) er da piece of cake – eller hvad? Ikke altid, og når du som virksomhed gerne vil ud med dit budskab, er der en masse ting, du bør overveje, før du kaster dig over tasterne. Du skal nemlig sikre, at dit budskab bliver formuleret præcist og rammer din ønskede […]

LÆS MERE
28. oktober 2021
God PR er strategisk og kontinuerlig

Hvordan får man sine gode historier i medierne? Hvilke medier skal man vælge? Og hvordan forbereder man sig på potentielle kriser? Svaret er: God PR. Men hvad er god PR? PR (public relations) er en strategisk kommunikationsindsats, der styrker din virksomheds omdømme og øger tilliden til jeres brand. Oftest sker det med en pressemeddelelse, som […]

LÆS MERE
9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram