Engagér dine medarbejdere med Employee Advocacy

7. september 2018
|
3 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

Employee Advocacy er et værktøj, som du med fordel kan anvende for at engagere dine medarbejdere i virksomhedens kommunikation, f.eks. på LinkedIn eller andre sociale mediekanaler.

Employee Advocacy minder til forveksling om employer branding med et internt og eksternt sigte, og handler i sin enkelthed om at få medarbejdere til at agere som online ambassadører med det formål at skabe øget engagement med kunder og andre vigtige stakeholdere.

LinkedIn er efterhånden blevet så stort, at det ikke længere kun anvendes til rekruttering, men på tværs af hele virksomheden. Og for at udnytte LinkedIns store potentiale, er der flere virksomheder, som vinder på at involvere medarbejderne i virksomhedens kommunikation. En af fordelene ved at anvende Employee Advocacy er, at medarbejdere ofte opleves som mere troværdige end virksomheden, når de fortæller gode historier om virksomheden.

Helt enkelt handler det om at engagerer medarbejderne ved at lade dem dele virksomhedens budskaber på deres egne LinkedIn-profiler, og derved gøre dem til online ambassadører for virksomheden. Det kan foregå på tre måder:

  1. Medarbejderen deler ud af sin egen faglige viden om et relevant og aktuelt emne med henvisning til virksomheden.
  2. Medarbejderen deler content fra sine kolleger eller fra virksomhedens mediekanaler (F.eks. virksomhedens hjemmeside eller LinkedIn-profil).
  3. Medarbejderen deler medieomtale af virksomheden, f.eks. når virksomheden er i TV-nyhederne eller i landsdækkende aviser.

Inden medarbejderne aktiveres som online ambassadører, er det vigtigt at overveje, om et oplæringskursus kunne være en fordel. Mange tror fejlagtigt, at de mestrer alle afkroge af LinkedIn og Facebook, fordi de bruger det til dagligt. Erfaringer viser, at medarbejderne gerne vil lære at fremstå og anvende medierne professionelt – og helst i forbindelse med virksomhedens politik.

Motivation, medansvar og store fordele

Employee Advocacy kan motivere medarbejderne til at tage medansvar og engagere sig i udbredelse af virksomhedens historie – fx som faglige eksperter og rådgivere. Employee Advocacy giver også mulighed for øget kundeloyalitet og motiverer kunden til at dele og anbefale virksomheden og dens medarbejdere til andre.

Derudover kan Employee Advocacy bidrage til at: 

  • give medarbejderne en følelse af ejerskab af virksomheden og kommunikationen
  • give medarbejderen en oplevelse af at være en del af noget større
  • give medarbejderne indflydelse på virksomhedens budskaber
  • fremvise virksomhedens knowhow og kompetencer overfor kunder og potentielle kunder
  • eksponere nye kompetencer, udvidet netværk eller nye karrieremuligheder
  • incitamentsbelønne medarbejderne
  • styrke virksomhedens employer brand

Kontakt os og hør mere om, hvordan vi kan skabe resultater for din virksomhed med Employee Advocacy.

9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
25. juni 2021
Gør dine sociale medier klar til sommerferien

Sommerferien har været planlagt i mange måneder i langt de fleste virksomheder. Men har I også lavet en plan for jeres sociale medier? For hvad sker der, når kommunikationsmedarbejderen, SoMe-manageren eller sekretæren holder ferie i juli?  Det er en klassisk fejl, at de sociale medier går på standby, når kontoret lukker eller kun har få […]

LÆS MERE
27. april 2021
Har din virksomhed en relevant samfundsdagsorden?

Både offentlige og private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, at de agerer i en politisk virkelighed, hvor rammevilkår, regulering og offentlig opinion er afgørende for, om man lykkes som forretning, eller om man som offentlig organisation fremstår tillidsvækkende. Når man koger det hele ned, så handler det om legitimitet og omdømme. Har du […]

LÆS MERE
22. april 2021
Tre ting organisationer uden en kernefortælling lider under

Kampen om opmærksomhed bliver hele tiden hårdere, og det stiller store krav til kommunikationen fra de virksomheder og organisationer, der ønsker at nå de vigtigste målgrupper. For at trænge igennem med relevant og værdiskabende kommunikationen er det helt afgørende, at den tager afsæt i rigtige budskaber – budskaber der samler din virksomhed internt om jeres […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram