Engagér dine medarbejdere med Employee Advocacy

7. september 2018
|
3 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

Employee Advocacy er et værktøj, som du med fordel kan anvende for at engagere dine medarbejdere i virksomhedens kommunikation, f.eks. på LinkedIn eller andre sociale mediekanaler.

Employee Advocacy minder til forveksling om employer branding med et internt og eksternt sigte, og handler i sin enkelthed om at få medarbejdere til at agere som online ambassadører med det formål at skabe øget engagement med kunder og andre vigtige stakeholdere.

LinkedIn er efterhånden blevet så stort, at det ikke længere kun anvendes til rekruttering, men på tværs af hele virksomheden. Og for at udnytte LinkedIns store potentiale, er der flere virksomheder, som vinder på at involvere medarbejderne i virksomhedens kommunikation. En af fordelene ved at anvende Employee Advocacy er, at medarbejdere ofte opleves som mere troværdige end virksomheden, når de fortæller gode historier om virksomheden.

Helt enkelt handler det om at engagerer medarbejderne ved at lade dem dele virksomhedens budskaber på deres egne LinkedIn-profiler, og derved gøre dem til online ambassadører for virksomheden. Det kan foregå på tre måder:

  1. Medarbejderen deler ud af sin egen faglige viden om et relevant og aktuelt emne med henvisning til virksomheden.
  2. Medarbejderen deler content fra sine kolleger eller fra virksomhedens mediekanaler (F.eks. virksomhedens hjemmeside eller LinkedIn-profil).
  3. Medarbejderen deler medieomtale af virksomheden, f.eks. når virksomheden er i TV-nyhederne eller i landsdækkende aviser.

Inden medarbejderne aktiveres som online ambassadører, er det vigtigt at overveje, om et oplæringskursus kunne være en fordel. Mange tror fejlagtigt, at de mestrer alle afkroge af LinkedIn og Facebook, fordi de bruger det til dagligt. Erfaringer viser, at medarbejderne gerne vil lære at fremstå og anvende medierne professionelt – og helst i forbindelse med virksomhedens politik.

Motivation, medansvar og store fordele

Employee Advocacy kan motivere medarbejderne til at tage medansvar og engagere sig i udbredelse af virksomhedens historie – fx som faglige eksperter og rådgivere. Employee Advocacy giver også mulighed for øget kundeloyalitet og motiverer kunden til at dele og anbefale virksomheden og dens medarbejdere til andre.

Derudover kan Employee Advocacy bidrage til at: 

  • give medarbejderne en følelse af ejerskab af virksomheden og kommunikationen
  • give medarbejderen en oplevelse af at være en del af noget større
  • give medarbejderne indflydelse på virksomhedens budskaber
  • fremvise virksomhedens knowhow og kompetencer overfor kunder og potentielle kunder
  • eksponere nye kompetencer, udvidet netværk eller nye karrieremuligheder
  • incitamentsbelønne medarbejderne
  • styrke virksomhedens employer brand

Kontakt os og hør mere om, hvordan vi kan skabe resultater for din virksomhed med Employee Advocacy.

30. marts 2022
PR- og kommunikationsbureau søger dygtige journalistpraktikanter

Hos KommPress skaber vi resultater med vores kunders historier. Har du lyst til at blive en del af det stærkeste team af kommunikatører og journalister vest for Storebælt? Vi søger journalistpraktikanter, der brænder for at arbejde med storytelling, PR, sociale medier, video og strategisk kommunikation. Du får mulighed for at arbejde på vores kontor i […]

LÆS MERE
11. november 2021
Sådan laver du fantastisk indhold til dine sociale medier

Et opslag til sociale medier (SoMe) er da piece of cake – eller hvad? Ikke altid, og når du som virksomhed gerne vil ud med dit budskab, er der en masse ting, du bør overveje, før du kaster dig over tasterne. Du skal nemlig sikre, at dit budskab bliver formuleret præcist og rammer din ønskede […]

LÆS MERE
28. oktober 2021
God PR er strategisk og kontinuerlig

Hvordan får man sine gode historier i medierne? Hvilke medier skal man vælge? Og hvordan forbereder man sig på potentielle kriser? Svaret er: God PR. Men hvad er god PR? PR (public relations) er en strategisk kommunikationsindsats, der styrker din virksomheds omdømme og øger tilliden til jeres brand. Oftest sker det med en pressemeddelelse, som […]

LÆS MERE
9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram