Klædt på til en shitstorm? Tips til din krisekommunikation

22. august 2016
|
3 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

Alle virksomheder kan blive ramt af kriser - også din! Det er desværre et faktum, at selv de mest veldrevne virksomheder ofte bliver ramt af noget uforudset, og så kan fanden være løs. Nogle reagerer ved at stikke hovedet i jorden som en struds og håbe, at den shitstorm går over af sig selv. Det er aldrig en god ide. Derfor bør krisekommunikation være fast procedure hos din virksomhed.

Tværtimod kan passivitet blive opfattet som rådvildhed hos en virksomhed, som ikke ved, hvilket ben den skal stå på. Pressen vil stille spørgsmål. Samarbejdspartnere, medarbejdere og kunder vil stille spørgsmål. Tavsheden vil understrege, at noget er helt galt. Og så vil krisen kun blive forværret.

Heldigvis er der råd for de virksomheder, der viser rettidig omhu og anerkender, at kriser også kan ramme dem.

Første skridt i krisekommunikation er forberedelse

Forhåbentlig kommer krisen aldrig, men hvis den gør, er din virksomhed bedre klædt på til at imødekomme den med den rette forberedelse - og måske endda helt undgå den. Nogle af de essentielle spørgsmål er bl.a.:

  • Hvordan er virksomheden sårbar ift. potentielle kriser?
  • Hvad er de kritiske issues?
  • Hvordan kan risikoen minimeres?

Forberedelsen bør også indebære et kriseberedskab. Hvis krisen rammer, hvordan håndterer I den så? Hvad siger I til pressen? Til medarbejdere? Til samarbejdspartnere? Til kunder? Hvem skal være talsmænd i en krisesituation? Og hvordan skal de klædes på til at tage sig af forespørgsler fra medarbejdere, samarbejdspartnere og presse?

Svar på disse spørgsmål – og en række andre – bør være en del af et kriseberedskab, som realiseres, når krisen rammer.

Intet kriseforløb er ens

Dette arbejde kræver dog indgående kendskab til pressens arbejdsgange og intern kommunikation i krisesituationer. Selvom der ikke er noget kriseforløb, som er ens, har KommPress alligevel gjort sig mange erfaringer med krisekommunikation for en lang række virksomheder.

KommPress’ brede erfaring med krisekommunikation gør samtidig, at vi ofte kan gribe fat om kimen til en begyndende krise, og gennem relevant kommunikation lukke luften ud af en truende situation.

Som virksomhed er det eneste ansvarlige at forberede sig på, at krisen kommer. Der er ingen virksomheder, der kan se sig fra for at kunne blive ramt. Og når det sker, giver den indsats, man allerede har gjort, tilbage mangefold.

Læs mere i samme serie:

Når en shitstorm rammer

9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
25. juni 2021
Gør dine sociale medier klar til sommerferien

Sommerferien har været planlagt i mange måneder i langt de fleste virksomheder. Men har I også lavet en plan for jeres sociale medier? For hvad sker der, når kommunikationsmedarbejderen, SoMe-manageren eller sekretæren holder ferie i juli?  Det er en klassisk fejl, at de sociale medier går på standby, når kontoret lukker eller kun har få […]

LÆS MERE
27. april 2021
Har din virksomhed en relevant samfundsdagsorden?

Både offentlige og private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, at de agerer i en politisk virkelighed, hvor rammevilkår, regulering og offentlig opinion er afgørende for, om man lykkes som forretning, eller om man som offentlig organisation fremstår tillidsvækkende. Når man koger det hele ned, så handler det om legitimitet og omdømme. Har du […]

LÆS MERE
22. april 2021
Tre ting organisationer uden en kernefortælling lider under

Kampen om opmærksomhed bliver hele tiden hårdere, og det stiller store krav til kommunikationen fra de virksomheder og organisationer, der ønsker at nå de vigtigste målgrupper. For at trænge igennem med relevant og værdiskabende kommunikationen er det helt afgørende, at den tager afsæt i rigtige budskaber – budskaber der samler din virksomhed internt om jeres […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram