Et årsregnskab er mere end blot tal

29. august 2016
|
3 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

For nogle virksomheder er offentliggørelse af et årsregnskab en formalitet, der skal overstås i stilhed. Men det er synd, fordi årsregnskabet aktivt kan bruges til at skabe et ønskeligt fokus omkring virksomheden.

Et godt årsregnskab er med til at bidrage positivt til virksomhedens omdømme. Det sender gode signaler til samarbejdspartnere, kunder og presse om en sund og velfungerende virksomhed. Men også internt er det tryghedsskabende at vide, at man er del af en virksomhed, hvor det går godt.

Årsregnskabet kan være en kilde til stolthed. Man vil gerne fortælle venner og familie, at man har sin andel af et godt resultat i virksomheden. På den måde er autokommunikation – virksomhedens egen eksterne kommunikation til sig selv - en mulig gevinst ved god kommunikation omkring årsregnskabet.

Men et årsregnskab er også en gylden mulighed for at komme i pressen med de budskaber, din virksomhed ønsker alle andre skal kende. Her er det er ikke kun tal, det handler om, men også hvorfor det går godt, eventuelle nye, spændende produkter og udviklinger, som bidrager positivt. Det er måske også en tydeliggørelse af, at virksomheden bidrager positivt til lokalområdet.

“Det er ikke kun tal, det handler om, men også hvorfor det går godt, eventuelle nye, spændende produkter og udviklinger, som bidrager positivt.”

Tag styringen før journalisten - brug dit årsregnskab

Det er naturligvis en mulighed ikke at kommunikere proaktivt omkring regnskabet, men din virksomhed risikerer, at journalister eller andre alligevel på egen hånd finder regnskabet. I så fald, vil kommunikationen og budskaberne være op til journalisten. Med andre ord har du altså ingen indflydelse på, hvordan virksomheden bliver fremstillet. Når først den dårlige historie er ude, er det meget svært at få den vendt til noget positivt.

På den måde er det klart at foretrække, at din virksomhed selv griber taktstokken og sætter dagsordenen for, hvordan årsregnskabet skal læses – om så regnskabet er negativt eller positivt. Er årsregnskabet negativt, er der måske gode grunde til det. Og så er det dem, der helst skal fylde hos pressen.

Hos KommPress har vi bred erfaring med kommunikation omkring årsregnskaber for en lang række virksomheder. Det er både helt store og mindre virksomheder. Med flere journalister ansat har vi gode kontakter hos pressen og kender dens arbejdsgange. 

Tag et kig på vores website og tag kontakt. Så drikker vi gerne en helt og aldeles uforpligtende kop kaffe og taler om, hvordan vi sammen kan optimere din virksomheds kommunikation omkring årsregnskabet.

Læs mere i samme serie:

Ingen interesserer sig for dine tal - og fem andre råd til, hvordan du får medierne til at interesserer sig for dit årsregnskab.

9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
25. juni 2021
Gør dine sociale medier klar til sommerferien

Sommerferien har været planlagt i mange måneder i langt de fleste virksomheder. Men har I også lavet en plan for jeres sociale medier? For hvad sker der, når kommunikationsmedarbejderen, SoMe-manageren eller sekretæren holder ferie i juli?  Det er en klassisk fejl, at de sociale medier går på standby, når kontoret lukker eller kun har få […]

LÆS MERE
27. april 2021
Har din virksomhed en relevant samfundsdagsorden?

Både offentlige og private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, at de agerer i en politisk virkelighed, hvor rammevilkår, regulering og offentlig opinion er afgørende for, om man lykkes som forretning, eller om man som offentlig organisation fremstår tillidsvækkende. Når man koger det hele ned, så handler det om legitimitet og omdømme. Har du […]

LÆS MERE
22. april 2021
Tre ting organisationer uden en kernefortælling lider under

Kampen om opmærksomhed bliver hele tiden hårdere, og det stiller store krav til kommunikationen fra de virksomheder og organisationer, der ønsker at nå de vigtigste målgrupper. For at trænge igennem med relevant og værdiskabende kommunikationen er det helt afgørende, at den tager afsæt i rigtige budskaber – budskaber der samler din virksomhed internt om jeres […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram