Hvordan får man sine gode historier i medierne? Hvilke medier skal man vælge? Og hvordan forbereder man sig på potentielle kriser? Svaret er: God PR.
Men hvad er god PR?
PR (public relations) er en strategisk kommunikationsindsats, der styrker din virksomheds omdømme og øger tilliden til jeres brand. Oftest sker det med en pressemeddelelse, som fortæller en god historie om virksomheden, der bliver bragt i et relevant medie og læses, ses eller høres af virksomhedens målgrupper.
Din gode historie fortalt af et eksternt medie anses nemlig som meget troværdig, fordi det i modtagerens øjne er en journalist og ikke virksomheden selv, der står som afsender. Dermed har historien været igennem journalistens filter – det sikrer troværdighed og giver en klar blåstempling.
Dog skabes god PR ikke af sig selv, og her er fem ting, man bør være opmærksom på, når man kaster sig ud i disciplinen PR.
1. Vær strategisk
Al PR bør være strategisk funderet. Stil dig derfor altid spørgsmålene: Hvad er den gode historie, hvem er målgruppen, hvilken platform bringer vi historien på, og hvad er vores budskaber? Det lyder basalt, men mange glemmer det, og uden dette strategiske anker risikerer du, at din indsats ender med at blive opfattet som ligegyldig larm uden retning og måske kun bliver set af tilfældige læsere, som ikke er i din målgruppe.
2. Kend dit medie
Af samme grund er det også vigtigt, at du kender de medier, du henvender dig til. Medier er ikke ens, og deres målgrupper er forskellige. Derfor opnår man sjældent noget ved at sende den samme pressemeddelelse ud til flere nyhedsmedier. Det ville være som at skyde med spredehagl med lukkede øjne.
Derfor skal du sætte dig ind i medierne – både så du vælger et medie, der rent faktisk bliver set, læst eller hørt af din målgruppe, men også, så du rent faktisk sender en pressemeddelelse, som er relevant for det pågældende medie.
3. Opnå synergi
God PR skabes i sammenhæng med andre kommunikations- eller markedsføringsindsatser på forskellige platforme, for ved at benytte sig af flere kanaler opnår man en langt større effekt. Ingen indsatser kan stå alene, heller ikke PR, og derfor er det vigtigt at have blik for og bruge flere kanaler for at opnå synergi, så én plus én bliver mere end to.
Eksempelvis kan pressemeddelelsen og den gode historie fortalt i et eksternt medie kombineres med indhold på en virksomheds sociale kanaler, som bygger videre på den historie, som modtageren lige har set i avisen eller hørt i radioen.
4. Vær beredt
Med vor tids sociale medier kan alle puste til ilden, så du lander i en shitstorm. Shitstorme, som hurtigt kan sprede sig til landsdækkende medier. Og det kan sagtens ske, selvom man som virksomhed opfører sig ordentligt.
Med andre ord lurer potentielle kriser altid, og derfor er det væsentligt at have oparbejdet et solidt omdømme hos ens målgrupper. Med proaktiv PR styrker du din virksomheds omdømme, der kan fungere som værn mod dårlig omtale, og jo stærkere ens omdømme er, jo nemmere kan man komme igennem en krise med skindet i behold.
5. Undgå sovepuden
Ovenpå en vellykket PR-indsats er der nogle gange en tendens til, at man træder på PR-bremsen. Den sovepude skal man undgå. God PR er nemlig ikke gjort med én god historie, men kræver, at man kontinuerligt er til stede i sine målgruppers bevidsthed og følger med i samfundsdebatten; det giver dig måske muligheden for at tale ind i en aktuel dagsorden.
Lige så vigtigt, det er at opbygge et godt omdømme, lige så vigtigt er det at pleje det. Og det gør du ved kontinuerligt at fortælle dine gode historier. På den måde opbygger du også et skjold, som du kan bruge til at parere dårlige historier med.
Brug for hjælp?
Hvis du synes, jeres virksomhed eller organisation har brug for PR-rådgivning, så I står stærkt i jeres målgruppers bevidsthed og er forberedt på potentielle kriser, så tager vi gerne et uforpligtende møde. Kontakt vores PR-chef Morten Hopballe på mh@kommpress.dk