Sommerferien har været planlagt i mange måneder i langt de fleste virksomheder. Men har I også lavet en plan for jeres sociale medier? For hvad sker der, når kommunikationsmedarbejderen, SoMe-manageren eller sekretæren holder ferie i juli?
Det er en klassisk fejl, at de sociale medier går på standby, når kontoret lukker eller kun har få medarbejdere tilbage til at passe alle opgaver i sommerperioden. Hos KommPress anbefaler vi, at du får lagt en plan for indholdet på dine sociale medier, så du holder fast i dine følgere, i dit reach og dit engagement. Og det gør du altså kun ved at holde algoritmen på de sociale medier ved lige.
Vi har samlet en række gode råd til, hvordan du kan planlægge dit content i en sommerperiode.
Arbejd med contentplaner
Hos KommPress arbejder vi altid med cotentplaner, når vi planlægger content til sociale medier. Det sikrer overblik over indhold, mål, målgrupper, ansvarlige og eventuelt temaer, ligesom det sikrer en rød tråd i historierne.
Især i ferieperioden kan en contentplan virkelig være en hjælpende hånd for de fleste virksomheder, da det gør det nemt at overlevere opgaven om at varetage de sociale medier til en kollega.
I contentplanen kan du samtidig for-producere content til de kommende uger, så det er nemt at overtage for en kollega, der måske ikke er vant til at sidde med de sociale medier, og derfor kan have svært ved at finde på relevant indhold, billeder og måske emojis.
Det er i øjeblikket ikke muligt at planlægge indhold på din LinkedIn virksomhedsside på samme måde som på Facebook, hvilket er endnu et godt argument for at arbejde med contentplaner, så det er nemt for en kollega at kopiere indholdet og poste det på virksomhedens LinkedIn-side.
Benyt dig af Facebooks automatiske løsninger
På Facebook har du en række muligheder for at planlægge indholdet til de uger i løbet af sommeren, hvor bemandingen er lav.
Under Facebooks ’Kreatørstudie’ kan du planlægge opslag, som automatisk bliver udsendt fra siden på de datoer og tidspunkter, du ønsker. Se på billedet herunder, hvordan du finder funktionen.
Planlagte opslag findes under ”Før offentliggørelse”, hvor det også er muligt at ændre i opslagene inden de bliver offentliggjort.
På Facebook har du også mulighed for at bruge funktionen ”Øjeblikkelige svar”. Det er en funktion, som giver et svar, der automatisk bliver sendt til dem, der skriver til dig via besked-funktionen på Facebook. Her kan du f.eks. oplyse om, at I har ferie, lukket, længere svartider eller henvise til et telefonnummer mm.
Se Facebooks egen vejledning til ’Øjeblikkelige svar’ her.
Tips til programmer, som gør planlægningen lettere
Der findes en række gratis programmer til at planlægge indholdet til dine sociale medier. De kan selvfølgelig bruges i sommerferieperioden, men også resten af året. Du skal dog være opmærksom på, at det kan være risikabelt at planlægge opslagene på mediet alt for lang tid ud i fremtiden. Vi anbefaler ikke, at du planlægger og gemmer dine opslag til offentliggørelse på sociale medier i mere end 14 dage.
Programmet Trello er oplagt at bruge, når du skal lave dine contentplaner. Her kan du nemt skabe overblik, skrive dit content ind, tilføje billeder og tilføje relevante kolleger som brugere.
Skal du planlægge content på Instagram, kan du med fordel bruge programmerne ScheduGram eller Latergramme. På Facebook anbefaler vi, at du bruger Facebooks eget planlægningsværktøj, mens der på LinkedIn desværre ikke findes et gratis planlægningsværktøj i øjeblikket.
Har du brug for hjælp?
KommPress tilbyder både opsætning og drift af Facebook, LinkedIn og Instagram samt rådgivning om effektiv brug af de forskellige sociale medier, workshops og kriseberedskab for sociale medier.