Gør dine sociale medier klar til sommerferien

25. juni 2021
|
4 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

Sommerferien har været planlagt i mange måneder i langt de fleste virksomheder. Men har I også lavet en plan for jeres sociale medier? For hvad sker der, når kommunikationsmedarbejderen, SoMe-manageren eller sekretæren holder ferie i juli? 

Det er en klassisk fejl, at de sociale medier går på standby, når kontoret lukker eller kun har få medarbejdere tilbage til at passe alle opgaver i sommerperioden. Hos KommPress anbefaler vi, at du får lagt en plan for indholdet på dine sociale medier, så du holder fast i dine følgere, i dit reach og dit engagement. Og det gør du altså kun ved at holde algoritmen på de sociale medier ved lige. 

Vi har samlet en række gode råd til, hvordan du kan planlægge dit content i en sommerperiode. 

Arbejd med contentplaner

Hos KommPress arbejder vi altid med cotentplaner, når vi planlægger content til sociale medier. Det sikrer overblik over indhold, mål, målgrupper, ansvarlige og eventuelt temaer, ligesom det sikrer en rød tråd i historierne. 

Især i ferieperioden kan en contentplan virkelig være en hjælpende hånd for de fleste virksomheder, da det gør det nemt at overlevere opgaven om at varetage de sociale medier til en kollega.
I contentplanen kan du samtidig for-producere content til de kommende uger, så det er nemt at overtage for en kollega, der måske ikke er vant til at sidde med de sociale medier, og derfor kan have svært ved at finde på relevant indhold, billeder og måske emojis. 

Det er i øjeblikket ikke muligt at planlægge indhold på din LinkedIn virksomhedsside på samme måde som på Facebook, hvilket er endnu et godt argument for at arbejde med contentplaner, så det er nemt for en kollega at kopiere indholdet og poste det på virksomhedens LinkedIn-side. 

Benyt dig af Facebooks automatiske løsninger

På Facebook har du en række muligheder for at planlægge indholdet til de uger i løbet af sommeren, hvor bemandingen er lav. 

Under Facebooks ’Kreatørstudie’ kan du planlægge opslag, som automatisk bliver udsendt fra siden på de datoer og tidspunkter, du ønsker. Se på billedet herunder, hvordan du finder funktionen.

Planlagte opslag findes under ”Før offentliggørelse”, hvor det også er muligt at ændre i opslagene inden de bliver offentliggjort.

På Facebook har du også mulighed for at bruge funktionen ”Øjeblikkelige svar”. Det er en funktion, som giver et svar, der automatisk bliver sendt til dem, der skriver til dig via besked-funktionen på Facebook. Her kan du f.eks. oplyse om, at I har ferie, lukket, længere svartider eller henvise til et telefonnummer mm.

Se Facebooks egen vejledning til ’Øjeblikkelige svar’ her.

Tips til programmer, som gør planlægningen lettere

Der findes en række gratis programmer til at planlægge indholdet til dine sociale medier. De kan selvfølgelig bruges i sommerferieperioden, men også resten af året. Du skal dog være opmærksom på, at det kan være risikabelt at planlægge opslagene på mediet alt for lang tid ud i fremtiden. Vi anbefaler ikke, at du planlægger og gemmer dine opslag til offentliggørelse på sociale medier i mere end 14 dage. 

Programmet Trello er oplagt at bruge, når du skal lave dine contentplaner. Her kan du nemt skabe overblik, skrive dit content ind, tilføje billeder og tilføje relevante kolleger som brugere. 

Skal du planlægge content på Instagram, kan du med fordel bruge programmerne ScheduGram eller Latergramme. På Facebook anbefaler vi, at du bruger Facebooks eget planlægningsværktøj, mens der på LinkedIn desværre ikke findes et gratis planlægningsværktøj i øjeblikket. 

Har du brug for hjælp?

KommPress tilbyder både opsætning og drift af Facebook, LinkedIn og Instagram samt rådgivning om effektiv brug af de forskellige sociale medier, workshops og kriseberedskab for sociale medier. 

9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
25. juni 2021
Gør dine sociale medier klar til sommerferien

Sommerferien har været planlagt i mange måneder i langt de fleste virksomheder. Men har I også lavet en plan for jeres sociale medier? For hvad sker der, når kommunikationsmedarbejderen, SoMe-manageren eller sekretæren holder ferie i juli?  Det er en klassisk fejl, at de sociale medier går på standby, når kontoret lukker eller kun har få […]

LÆS MERE
27. april 2021
Har din virksomhed en relevant samfundsdagsorden?

Både offentlige og private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, at de agerer i en politisk virkelighed, hvor rammevilkår, regulering og offentlig opinion er afgørende for, om man lykkes som forretning, eller om man som offentlig organisation fremstår tillidsvækkende. Når man koger det hele ned, så handler det om legitimitet og omdømme. Har du […]

LÆS MERE
22. april 2021
Tre ting organisationer uden en kernefortælling lider under

Kampen om opmærksomhed bliver hele tiden hårdere, og det stiller store krav til kommunikationen fra de virksomheder og organisationer, der ønsker at nå de vigtigste målgrupper. For at trænge igennem med relevant og værdiskabende kommunikationen er det helt afgørende, at den tager afsæt i rigtige budskaber – budskaber der samler din virksomhed internt om jeres […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram