Her er 5 nytårsforsætter for din kommunikation i 2021

11. januar 2021
|
6 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

Det er den tid på året igen. Pebernødderne, gløggen og andestegen er blevet skyllet ned med en cocktail af dårlig samvittighed og nytårstømmermænd, og mange af os har sikkert givet os selv mentalt håndslag på, at NU skal der gøres op med de dårlige vaner og den forsømte kommunikation. 

Og selvom det ikke er sikkert, du kan holde fast i at gå de der 10.000 skridt om dagen, eller fortsat holde dig fra din torsdags-G & T, når januar er blevet til februar, kan de berygtede nytårsforsætter ikke desto mindre være en sund motivationsøvelse.

Det gælder også den kommunikation, man dagligt bedriver i sin virksomhed eller organisation. Også her kan vi alle passende benytte nytårsforsætterne som en anledning til at gøre op med de dårlige vaner.

Her følger 5 bud på kommunikative nytårsforsætter, som skulle være nogenlunde nemme at gå til:

1. Undervurdér ikke din læser

At tale ned til læseren af din tekst er en kommunikativ dødssynd – men det kan være svært at efterleve i praksis af frygt for, at budskabet bliver misforstået eller sløret. Men husk det nu: Din læser kan godt afkode en tekst, så du behøver ikke skære alting ud i pap. Ligesom du også gerne må være ret nørdet og snæver i din kommunikation så længe, det fanger din målgruppes opmærksomhed. Sidstnævnte er én af KommPress’ kunder, Hjernø Værktøjsfabrik, et meget godt eksempel på: 

www.hjerno.com

2. Mål din kommunikation

Der var engang, hvor det at måle på effekten af ens kommunikation var begrænset til at måle på annonceværdien af ens PR-omtaler, eller få lavet en nulpunktsanalyse af ens omdømme. De tider er for længst passé. Takket være digitaliseringen og ikke mindst fremkomsten af sociale medier, har det aldrig været nemmere at trække data på effekten af din kommunikation. Du kan forholdsvist nemt hive alskens data ud fra både LinkedIn og Facebook. Ligesom du via Google Analytics og tilsvarende løsninger gratis kan logge besøgsstatistik og antal henvisninger fra sociale medier osv. fra dit website. For slet ikke at tale om de muligheder, der ligger i Google Ads, retargeting og sponsorerede opslag på sociale medier. Så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang. Det kan godt virke uoverskueligt, men som med alt andet, gør øvelse mester. Begynd eksempelvis med at udvælge nogle få ting, I vil måle på. 

Du kan finde inspiration i dette LinkedIn-værktøj, som vi har udviklet hos KommPress, og som kan gøre dig klogere på udviklingen i antal følgere, rækkevidden af dine opslag og meget mere: 

Nyt værktøj: Få overblik over dine LinkedIn-data

“Takket være digitaliseringen og ikke mindst fremkomsten af sociale medier, har det aldrig været nemmere at trække data på effekten af din kommunikation”

3. Sæt strøm til din kommunikation – en enlig svale (blogindlæg) gør ingen sommer

Vi lever i en tid, hvor vi konstant og i alle aspekter af vores liv bliver overdynget med kommunikation. Derfor er repetition vigtigere end nogensinde. Gentager du ikke dit budskab nok gange, drukner det i den konstante syndflod af kommunikation. Af samme årsag er det ikke nok bare at udarbejde et enkelt blogindlæg til din hjemmeside eller oprette en LinkedIn-profil og smide lidt indhold derop en gang hver tredje måned – du er nødt til at være konsistent og vedholdende. Tænk i økosystemer frem for enkeltstående indsatser: En historie kan ofte både bruges i en PR-sammenhæng, som content på jeres website, som opslag på sociale kanaler og som en nyhed i en nyhedsbrev, hvis man lige sørger for at variere indhold og budskaber en smule. Læg en plan fra begyndelsen, så du får den maksimale effekt ud af dine gode historier – ellers drukner de hurtigt i mængden. 

Læs i øvrigt dette blogindlæg om de muligheder, der ligger i at outsource ens kommunikation til en ekstern partner: 

Derfor kan der være god forretning i at outsource din kommunikation

4. Få nu koblet din kommunikation med din forretning

Det kan lyde banalt, men stopper du nogensinde op og overvejer, om dine kommunikationskanaler og -indsatser er afstemt med din forretningsstrategi? Det er selvfølgelig fint at have en Facebook-profil, men det giver måske ikke så meget mening, hvis du er en B2B-virksomhed, der udelukkende sælger metalprofiler til bilindustrien. Ligesom det rent forretningsstrategisk nok heller ikke giver mening at blive ved med at forsøge at blive omtalt i Københavneravisen Berlingske Business, hvis dine kunder befinder sig i Jylland, og i højere grad får deres daglige nyhedsstrøm fra lokalaviser og fagblade. 

Så bank på hos ledelsen og tag en snak om, hvad formålet med jeres kommunikation egentlig er. Skal I sælge flere produkter? Eller skal I bruge kommunikationen til at rekruttere flere medarbejdere? Lav hellere end gerne en kommunikationsstrategi, der opsummerer f.eks. kernefortælling, kommunikationsmål og målgrupper.

Læs mere om, hvordan KommPress arbejder med strategisk kommunikation her: 

KommPress: Strategisk kommunikation

“Bank på hos ledelsen og tag en snak om, hvad formålet med jeres kommunikation egentlig er”

5. Show it, don’t tell it

Det måske mest fortærskede kommunikationsråd af dem alle, men ikke desto mindre måske det vigtigste. Du behøver ikke skære ud i pap, at din virksomhed er veldreven og fyldt med dygtige medarbejdere (jf. nytårsforsæt 1 ovenfor). Det er med budskaber som med julemaden: Ingen ønsker at få dem stoppet ned i halsen. Vis det i stedet med dine gode historier, og lad dem tale for sig selv – uanset om det er på din hjemmeside, i dit nyhedsbrev eller på dine sociale medier. 

Sidstnævnte er én af KommPress’ kunder, den hollandske cykelproducent Gazelle, et meget godt eksempel på: Facebook.com/GazelleDanmark

Og husk: Der er ingen skam i at genopfriske sine nytårsforsætter igen 1. januar 2022.

27. april 2021
Har din virksomhed en relevant samfundsdagsorden?

Både offentlige og private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, at de agerer i en politisk virkelighed, hvor rammevilkår, regulering og offentlig opinion er afgørende for, om man lykkes som forretning, eller om man som offentlig organisation fremstår tillidsvækkende. Når man koger det hele ned, så handler det om legitimitet og omdømme. Har du […]

LÆS MERE
22. april 2021
Tre ting organisationer uden en kernefortælling lider under

Kampen om opmærksomhed bliver hele tiden hårdere, og det stiller store krav til kommunikationen fra de virksomheder og organisationer, der ønsker at nå de vigtigste målgrupper. For at trænge igennem med relevant og værdiskabende kommunikationen er det helt afgørende, at den tager afsæt i rigtige budskaber – budskaber der samler din virksomhed internt om jeres […]

LÆS MERE
13. april 2021
Fem råd til dit Employer Brand

Flere virksomheder oplever store problemer med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Det gælder lige nu særligt i byggebranchen og inden for IT- og automatik, men coronakrisen har også øget efterspørgslen på dygtige kandidater i mange andre brancher. Det er her, du skal have virksomhedens Employer Brand i spil. Dette blogindlæg hjælper dig til, hvordan du som […]

LÆS MERE
15. marts 2021
Ingen interesserer sig for dine tal – og fem andre råd til, hvordan du får medierne til at interessere sig for dit årsregnskab

Knap 200.000 danske virksomheder aflægger regnskab i løbet af de kommende måneder. Det giver ikke alene travlhed hos landets revisorer, men også på de store nyhedsredaktioner, hvor jagten på de mest interessante talhistorier per tradition sættes ind. Årsregnskabet er derfor en god anledning til at styrke fortællingen om sin virksomhed. Men med mindre man er […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram