Her er 5 nytårsforsætter for din kommunikation i 2021

11. januar 2021
|
6 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

Det er den tid på året igen. Pebernødderne, gløggen og andestegen er blevet skyllet ned med en cocktail af dårlig samvittighed og nytårstømmermænd, og mange af os har sikkert givet os selv mentalt håndslag på, at NU skal der gøres op med de dårlige vaner og den forsømte kommunikation. 

Og selvom det ikke er sikkert, du kan holde fast i at gå de der 10.000 skridt om dagen, eller fortsat holde dig fra din torsdags-G & T, når januar er blevet til februar, kan de berygtede nytårsforsætter ikke desto mindre være en sund motivationsøvelse.

Det gælder også den kommunikation, man dagligt bedriver i sin virksomhed eller organisation. Også her kan vi alle passende benytte nytårsforsætterne som en anledning til at gøre op med de dårlige vaner.

Her følger 5 bud på kommunikative nytårsforsætter, som skulle være nogenlunde nemme at gå til:

1. Undervurdér ikke din læser

At tale ned til læseren af din tekst er en kommunikativ dødssynd – men det kan være svært at efterleve i praksis af frygt for, at budskabet bliver misforstået eller sløret. Men husk det nu: Din læser kan godt afkode en tekst, så du behøver ikke skære alting ud i pap. Ligesom du også gerne må være ret nørdet og snæver i din kommunikation så længe, det fanger din målgruppes opmærksomhed. Sidstnævnte er én af KommPress’ kunder, Hjernø Værktøjsfabrik, et meget godt eksempel på: 

www.hjerno.com

2. Mål din kommunikation

Der var engang, hvor det at måle på effekten af ens kommunikation var begrænset til at måle på annonceværdien af ens PR-omtaler, eller få lavet en nulpunktsanalyse af ens omdømme. De tider er for længst passé. Takket være digitaliseringen og ikke mindst fremkomsten af sociale medier, har det aldrig været nemmere at trække data på effekten af din kommunikation. Du kan forholdsvist nemt hive alskens data ud fra både LinkedIn og Facebook. Ligesom du via Google Analytics og tilsvarende løsninger gratis kan logge besøgsstatistik og antal henvisninger fra sociale medier osv. fra dit website. For slet ikke at tale om de muligheder, der ligger i Google Ads, retargeting og sponsorerede opslag på sociale medier. Så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang. Det kan godt virke uoverskueligt, men som med alt andet, gør øvelse mester. Begynd eksempelvis med at udvælge nogle få ting, I vil måle på. 

Du kan finde inspiration i dette LinkedIn-værktøj, som vi har udviklet hos KommPress, og som kan gøre dig klogere på udviklingen i antal følgere, rækkevidden af dine opslag og meget mere: 

Nyt værktøj: Få overblik over dine LinkedIn-data

“Takket være digitaliseringen og ikke mindst fremkomsten af sociale medier, har det aldrig været nemmere at trække data på effekten af din kommunikation”

3. Sæt strøm til din kommunikation – en enlig svale (blogindlæg) gør ingen sommer

Vi lever i en tid, hvor vi konstant og i alle aspekter af vores liv bliver overdynget med kommunikation. Derfor er repetition vigtigere end nogensinde. Gentager du ikke dit budskab nok gange, drukner det i den konstante syndflod af kommunikation. Af samme årsag er det ikke nok bare at udarbejde et enkelt blogindlæg til din hjemmeside eller oprette en LinkedIn-profil og smide lidt indhold derop en gang hver tredje måned – du er nødt til at være konsistent og vedholdende. Tænk i økosystemer frem for enkeltstående indsatser: En historie kan ofte både bruges i en PR-sammenhæng, som content på jeres website, som opslag på sociale kanaler og som en nyhed i en nyhedsbrev, hvis man lige sørger for at variere indhold og budskaber en smule. Læg en plan fra begyndelsen, så du får den maksimale effekt ud af dine gode historier – ellers drukner de hurtigt i mængden. 

Læs i øvrigt dette blogindlæg om de muligheder, der ligger i at outsource ens kommunikation til en ekstern partner: 

Derfor kan der være god forretning i at outsource din kommunikation

4. Få nu koblet din kommunikation med din forretning

Det kan lyde banalt, men stopper du nogensinde op og overvejer, om dine kommunikationskanaler og -indsatser er afstemt med din forretningsstrategi? Det er selvfølgelig fint at have en Facebook-profil, men det giver måske ikke så meget mening, hvis du er en B2B-virksomhed, der udelukkende sælger metalprofiler til bilindustrien. Ligesom det rent forretningsstrategisk nok heller ikke giver mening at blive ved med at forsøge at blive omtalt i Københavneravisen Berlingske Business, hvis dine kunder befinder sig i Jylland, og i højere grad får deres daglige nyhedsstrøm fra lokalaviser og fagblade. 

Så bank på hos ledelsen og tag en snak om, hvad formålet med jeres kommunikation egentlig er. Skal I sælge flere produkter? Eller skal I bruge kommunikationen til at rekruttere flere medarbejdere? Lav hellere end gerne en kommunikationsstrategi, der opsummerer f.eks. kernefortælling, kommunikationsmål og målgrupper.

Læs mere om, hvordan KommPress arbejder med strategisk kommunikation her: 

KommPress: Strategisk kommunikation

“Bank på hos ledelsen og tag en snak om, hvad formålet med jeres kommunikation egentlig er”

5. Show it, don’t tell it

Det måske mest fortærskede kommunikationsråd af dem alle, men ikke desto mindre måske det vigtigste. Du behøver ikke skære ud i pap, at din virksomhed er veldreven og fyldt med dygtige medarbejdere (jf. nytårsforsæt 1 ovenfor). Det er med budskaber som med julemaden: Ingen ønsker at få dem stoppet ned i halsen. Vis det i stedet med dine gode historier, og lad dem tale for sig selv – uanset om det er på din hjemmeside, i dit nyhedsbrev eller på dine sociale medier. 

Sidstnævnte er én af KommPress’ kunder, den hollandske cykelproducent Gazelle, et meget godt eksempel på: Facebook.com/GazelleDanmark

Og husk: Der er ingen skam i at genopfriske sine nytårsforsætter igen 1. januar 2022.

30. marts 2022
PR- og kommunikationsbureau søger dygtige journalistpraktikanter

Hos KommPress skaber vi resultater med vores kunders historier. Har du lyst til at blive en del af det stærkeste team af kommunikatører og journalister vest for Storebælt? Vi søger journalistpraktikanter, der brænder for at arbejde med storytelling, PR, sociale medier, video og strategisk kommunikation. Du får mulighed for at arbejde på vores kontor i […]

LÆS MERE
11. november 2021
Sådan laver du fantastisk indhold til dine sociale medier

Et opslag til sociale medier (SoMe) er da piece of cake – eller hvad? Ikke altid, og når du som virksomhed gerne vil ud med dit budskab, er der en masse ting, du bør overveje, før du kaster dig over tasterne. Du skal nemlig sikre, at dit budskab bliver formuleret præcist og rammer din ønskede […]

LÆS MERE
28. oktober 2021
God PR er strategisk og kontinuerlig

Hvordan får man sine gode historier i medierne? Hvilke medier skal man vælge? Og hvordan forbereder man sig på potentielle kriser? Svaret er: God PR. Men hvad er god PR? PR (public relations) er en strategisk kommunikationsindsats, der styrker din virksomheds omdømme og øger tilliden til jeres brand. Oftest sker det med en pressemeddelelse, som […]

LÆS MERE
9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram