Ingen interesserer sig for dine tal – og fem andre råd til, hvordan du får medierne til at interessere sig for dit årsregnskab

15. marts 2021
|
4 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

Knap 200.000 danske virksomheder aflægger regnskab i løbet af de kommende måneder. Det giver ikke alene travlhed hos landets revisorer, men også på de store nyhedsredaktioner, hvor jagten på de mest interessante talhistorier per tradition sættes ind.

Årsregnskabet er derfor en god anledning til at styrke fortællingen om sin virksomhed. Men med mindre man er A.P. Møller Mærsk, Vestas, Novo Nordisk eller en af de andre kæledægger fra C20-indekset, skal der ofte masseres en fortælling ned over de tørre regnskabstal, hvis man skal gøre sig forhåbninger om at trænge igennem til nyhedsredaktionerne med sin historie.

Og uanset om dit regnskab er godt eller dårligt, og uanset om du foretrækker at gå stille med dørene, er det vigtigere end nogensinde at være proaktiv og kommunikerende om sit årsregnskab. Nyhedsmedierne benytter nemlig i stigende grad softwarerobotter, der kan autogenerere talhistorier på baggrund af de regnskaber, som registreres hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Dit regnskab risikerer med andre ord at komme på forsiden, om du vil det eller ej. Derfor er det bedre selv at være afsender, så du nemmere kan styre historien.

Derfor giver KommPress her seks råd til, hvordan du får skabt en interessant regnskabshistorie, der kan trænge igennem til de relevante medier – og som kan skabe værdi for din virksomhed.

1) Ingen interesserer sig i udgangspunktet for dine tal

…de interesserer sig for den historie, du kan fortælle med udgangspunkt i jeres tal. Hvorfor vækster I? Hvad har I investeret i, som gør, at resultatet ikke er helt så godt som sidste år? Hvordan kommer forretning til at udvikle sig de kommende år, og hvordan er det væsentligt for læserne?

2) Aktualitet, aktualitet, aktualitet…

Hvis din regnskabshistorie ikke skal have i bunken af regnskabshistorier, der kan vente til i morgen, skal du forsøge hænge jeres tal op på noget, der sker nu og her. Du har lettere ved at trænge igennem til medierne, hvis din succes i det forgangne år skyldes noget, som medierne interesserer sig lige nu: Corona? Brexit? Det kommende transportforlig? Eller hvad med hjemmeskole?      

3) Tendenser og nye handlemønstre

”Flere og flere danskere gør [indsæt ny og spændende tendens som påvirker din kerneforretning]. Der mærker man hos [indsæt virksomhedsnavn](…)” Og wupti… du har en interessant tendenshistorie, hvor du har en legitim mulighed for at tale om dit kerneprodukt med udgangspunkt i de tal, der sort på hvidt dokumenterer din succes.

4) Jeg startede i mine forældres garage – og se nu her! 

Medierne elsker den gode historie om iværksætteren, der begyndte med at sælge bilen og belåne sit hus og siden hen skabte en succesforretning. Regnskabssæsonen er en god anledning til at gå i arkivet og pudse virksomhedshistorien af. Hvis du ikke allerede har brugt iværksættervinklen til at aktualisere jeres regnskab, så er det måske den vej, du skal gå i år?

5) Ingen interesserer sig for dine tal… med mindre de gør det

Okay, okay… der kan være regnskaber, der er så vilde og imponerende, at det er resultatet, der alene bærer historien. Men selv i disse tilfælde kræver succesen en forklaring, som nok i virkeligheden er mere interessant end tallene i sig selv.

6) Skyerne i horisonten…

Regnskabet kan være en udmærket anledning til at italesætte risikoen for urimelig regulering eller andre politiske initiativer, som gør det svært at drive forretning. Konflikter er interessant stof, men vinklen skal naturligvis også bruges med en vis varsomhed.

Kunne du tænke dig nogle flere indspark til, hvordan du får sat strøm til de historier, der gemmer sig bag din virksomheds tal? Vi står naturligvis altid til rådighed for en uddybende snak og sparring om din kommunikation.

30. marts 2022
PR- og kommunikationsbureau søger dygtige journalistpraktikanter

Hos KommPress skaber vi resultater med vores kunders historier. Har du lyst til at blive en del af det stærkeste team af kommunikatører og journalister vest for Storebælt? Vi søger journalistpraktikanter, der brænder for at arbejde med storytelling, PR, sociale medier, video og strategisk kommunikation. Du får mulighed for at arbejde på vores kontor i […]

LÆS MERE
11. november 2021
Sådan laver du fantastisk indhold til dine sociale medier

Et opslag til sociale medier (SoMe) er da piece of cake – eller hvad? Ikke altid, og når du som virksomhed gerne vil ud med dit budskab, er der en masse ting, du bør overveje, før du kaster dig over tasterne. Du skal nemlig sikre, at dit budskab bliver formuleret præcist og rammer din ønskede […]

LÆS MERE
28. oktober 2021
God PR er strategisk og kontinuerlig

Hvordan får man sine gode historier i medierne? Hvilke medier skal man vælge? Og hvordan forbereder man sig på potentielle kriser? Svaret er: God PR. Men hvad er god PR? PR (public relations) er en strategisk kommunikationsindsats, der styrker din virksomheds omdømme og øger tilliden til jeres brand. Oftest sker det med en pressemeddelelse, som […]

LÆS MERE
9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram