Når en shitstorm rammer

8. november 2017
|
4 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

De fleste danskere kender til begrebet ’shitstorm’, hvor en virksomhed møder voldsom kritik og bliver trukket gennem sølet på de sociale medier og måske endda oplever negativ opmærksomhed i de traditionelle medier. Når en virksomhed står i den situation, kan de rigtige (eller forkerte) skridt få afgørende betydning. Alle virksomheder kan blive ramt af en shitstorm. Og forestiller man sig det modsatte, har man allerede taget første skridt hen imod, at det sker.

Men hvad gør man, når shitcasen har ramt? Anders Damgaard, kontaktdirektør i KommPress, har mange års erfaring i krisekommunikation, og han giver her en række gode råd om de overordnede linjer i håndteringen af en krise eller en shitstorm.

Nedsæt en taskforce

Sørg for at nedsætte en taskforce, som koordinerer de opgaver og indsatser, der skal løses i forbindelse med krisehåndteringen.

Tag fat i en rådgiver

En rådgiver har ikke de samme følelser for virksomheden som direktører, ledere og medarbejdere har. Han eller hun kan nøgternt analysere problemet og vurdere den bedste kurs fremadrettet. Jo før det sker, jo bedre chance er der for, at han/hun kan bidrage til at trække virksomheden ud af krisen.

Budskaber

Taskforcen bør arbejde med at skabe en række simple, klare budskaber. Det er vigtigt, at budskaberne leveres tydeligt, konsekvent og ærligt.
 

Talsmandsstruktur

Taskforcen bør samtidig udpege en talsmand, som kan fungere som virksomhedens ansigt i medierne, hvis det bliver nødvendigt, og sikre ensartede budskaber. Det samme gælder talsmænd ift. andre stakeholders samt internt.
 

Ambassadører

En anden opgave, som taskforcen bør tage på sig, er at finde ambassadører, som kan hjælpe med at perspektivere kritikken af virksomheden eller den opståede situation.
 

Hold øje med medier

Det er afgørende, at I hele tiden er up to date med det samlede mediebillede og har overblik over, hvor virksomheden bliver omtalt. Det gælder naturligvis de klassiske medier, men også sociale medier og de kommentarer, der måtte komme her.
 

Sociale medier

Tilstræb så vidt muligt en konstruktiv dialog, men det er ikke altid en god idé i krisesituationer at diskutere med brugere i det åbne forum - forsøg i stedet at flytte dialogen til et personligt medie.
 

Vær tilgængelig internt

Virksomhedens medarbejdere skal føle sig trygge, og de er samtidig vigtige ambassadører, som skal klædes på til at kunne formidle situationen til deres egen omgangskreds. Derfor er det vigtigt, at de hurtigt får information fra virksomhedens ledelse.
 

Tal med journalister

Adgang til pressen giver virksomheden mulighed for at nuancere en negativ historie. Derfor er det en mulighed selv at opsøge journalister eller tage imod tilbud om interviews. I begge tilfælde bør budskaber og grundige svar på forventede spørgsmål forberedes på forhånd.
 

Husk at orientere stakeholders

Virksomhedens stakeholders forventer, at virksomheden reagerer og informerer om begivenhederne. Gå direkte til de vigtigste stakeholders med nøglebudskaberne og information om, hvad der bliver gjort fra virksomhedens side, og orienter om talsperson og kontaktperson i forbindelse med eventuelle spørgsmål.
 

Stik ikke hovedet i jorden

Krisen forsvinder ikke af sig selv, men den kan faktisk forværres, hvis virksomheden forholder sig tavs.
 

Pas på med følelser

Der kan let være følelser i klemme, og måske føler man sig uretfærdigt behandlet. Men det er afgørende at holde hovedet koldt og hele tiden have de centrale budskaber for øje, når man udtaler sig.

Det er dog altid bedst at have et beredskab klar og forebygge, at et potentielt issue får næring nok til at blive en egentlig krise. I begge tilfælde giver vi gerne en kop kaffe og drøfter, hvordan vi sikrer din virksomhed bedst muligt.

Læs mere i samme serie:

Er du klædt på til en shitstorm

Undgå krisen -allerede i brisen

9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
25. juni 2021
Gør dine sociale medier klar til sommerferien

Sommerferien har været planlagt i mange måneder i langt de fleste virksomheder. Men har I også lavet en plan for jeres sociale medier? For hvad sker der, når kommunikationsmedarbejderen, SoMe-manageren eller sekretæren holder ferie i juli?  Det er en klassisk fejl, at de sociale medier går på standby, når kontoret lukker eller kun har få […]

LÆS MERE
27. april 2021
Har din virksomhed en relevant samfundsdagsorden?

Både offentlige og private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, at de agerer i en politisk virkelighed, hvor rammevilkår, regulering og offentlig opinion er afgørende for, om man lykkes som forretning, eller om man som offentlig organisation fremstår tillidsvækkende. Når man koger det hele ned, så handler det om legitimitet og omdømme. Har du […]

LÆS MERE
22. april 2021
Tre ting organisationer uden en kernefortælling lider under

Kampen om opmærksomhed bliver hele tiden hårdere, og det stiller store krav til kommunikationen fra de virksomheder og organisationer, der ønsker at nå de vigtigste målgrupper. For at trænge igennem med relevant og værdiskabende kommunikationen er det helt afgørende, at den tager afsæt i rigtige budskaber – budskaber der samler din virksomhed internt om jeres […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram