Fem råd til dit Employer Brand

13. april 2021
|
6 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

Flere virksomheder oplever store problemer med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Det gælder lige nu særligt i byggebranchen og inden for IT- og automatik, men coronakrisen har også øget efterspørgslen på dygtige kandidater i mange andre brancher. Det er her, du skal have virksomhedens Employer Brand i spil.

Dette blogindlæg hjælper dig til, hvordan du som arbejdsgiver sørger for, at kandidaterne er opmærksomme på din virksomhed og har lyst til at søge netop den stilling, du slår op. En mulighed handler om at styrke kommunikationen af virksomhedens Employer Brand.

De virksomheder, der investerer i målrettet kommunikation, oplever typisk en styrket positionering. De får skabt større synlighed, øget genkendelighed og større tiltrækningskraft. Ved at have medarbejderne i fokus og kommunikere de gode historier i tråd med virksomhedens værdigrundlag bliver den målrettede kommunikation en lønsom investering med afkast på flere parametre. 

Flere kvalificerede ansøgninger, lavere personaleomsætning og derigennem en bedre bundlinje er bare nogle få af de mange positive resultater, der typisk følger med.


Employer Brand: Et stærkt konkurrenceparameter

Før i tiden var arbejdsgiverne i højere grad indkøbere af arbejdskraft og ansøgerne var sælgere. Men den skærpede kamp om de rigtige talenter betyder, at kandidaterne stiller flere og større krav til arbejdsgiverne. Dermed byttes rollerne om, således ansøgere i højere grad er blevet indkøbere af attraktive arbejdspladser og virksomhederne er blevet sælgere. Her skal man som virksomhed være særligt opmærksom på, at kandidaterne ikke kun vælger jobfunktioner – de vælger hele arbejdspladsen.

Et stærkt Employer Brand er derfor et vigtigt konkurrenceparameter, og både små og store virksomheder kan opnå store fordele ved at arbejde strategisk med deres Employer Branding.

Strategisk Employer Branding begynder altid indefra og tager udgangspunkt i medarbejdernes oplevelse af arbejdspladsens kultur, værdier, arbejdsvilkår, interne kommunikation, fysiske omgivelser og det sociale fællesskab m.v. Alle disse interne faktorer danner grundlag for de gode historier, som kan fortælles om arbejdspladsen.

Fem råd

Herunder giver vi dig fem gode råd til, hvordan du forankrer dit Employer Brand såvel internt som ekstern.

1. Sæt klare mål

Indledningsvis skal du sætte en række konkrete mål for, hvad virksomheden skal have ud af at arbejde med Employer Branding. Målene kan eksempelvis tage udgangspunkt i udfordringer med rekruttering, høj personaleomsætning eller lav medarbejdertilfredshed. Målene kan dermed være at tiltrække et bredere og mere kvalificeret ansøgerfelt, fastholde dygtige medarbejdere eller øge medarbejdertilfredsheden.

 2. Definér målgrupperne

Employer Branding har to overordnede målgrupper – en intern og en ekstern. Den interne målgruppe er selvsagt medarbejderne, og den eksterne målgruppe er potentielle medarbejdere. Derfor ligner de to målgrupper oftest hinanden, men der kan være sket et generationsskift siden sidste rekrutteringsrunde, eller måske har virksomheden brug for nye og mere specialiserede kompetencer. Derfor er det en stor fordel at kortlægge og beskrive, hvilke kandidater, man ønsker at rekruttere, og definere kandidaternes kendetegn, behov samt hvor og hvordan man får deres opmærksomhed. 

Her skal det samtidig identificeres, hvad virksomheden tilbyder kandidaterne, og det finder man kun ud af ved at kigge indad.

3. Kig indad

For at etablere et stærkt Employer Brand er det afgørende, at virksomheden kigger indad og identificerer, hvad der gør arbejdspladsen attraktiv. Hvad får medarbejderne til at gå på arbejde? Hvad motiverer og engagerer dem? Hvor oplever de glæde ved arbejdet? Hvilke parametre har særlig betydning for medarbejdertilfredsheden?

Når du har besvaret disse spørgsmål, kan du begynde at udarbejde virksomhedens EVP’er (Employer Value Propositions), som er en række ”statements”, der beskriver virksomhedens styrkepositioner som arbejdsplads. Disse bruges til at definere og konkretisere, hvad virksomheden tilbyder medarbejderne samt, hvad ansøgerne kan forvente af virksomheden. Men EVP’erne bliver kun autentiske og troværdige, hvis de efterleves af virksomheden i hverdagen.

4. Fortæl de gode historier om virksomheden

Både den interne og eksterne positionering af virksomheden som arbejdsplads handler i store træk om at kommunikere og realisere arbejdspladsens EVP’er. Disse kan kommunikeres i form af gode historier om virksomheden som arbejdsplads til både interne og eksterne målgrupper. Ovenstående trin er derfor en forudsætning for, at forankringen af Employer Brandet bliver overbevisende og autentisk. Eksisterende og potentielle medarbejdere skal kunne se, at virksomheden investerer i medarbejderne på flere forskellige parametre, for eksempel i forhold til medarbejderudvikling, det sociale fællesskab, sundhed eller trivsel generelt.

Det er her afgørende, at der løbende identificeres gode historier om arbejdspladsen, der viser virksomheden som et attraktivt sted at være. Det kan handle om gode oplevelser med kunderne, medarbejderarrangementer, interne CSR-aktiviteter, medarbejdercases m.v. Historierne skal kunne sættes i relation til arbejdspladsens EVP’er og vise, hvordan virksomheden udlever sine værdier som arbejdsplads.

5. Skab konsistens

Arbejdspladsens omdømme formes i et dynamisk samspil mellem en lang række interne og eksterne interessenter. For at skabe et stærkt Employer Brand på tværs af organisation, arbejdsmarked og samfund skal der derfor være konsistens i alt, hvad virksomheden siger og gør. I det lys skal man også være opmærksom på, at et stærkt Employer Brand kan styrke virksomhedens generelle omdømme ved at vise, hvordan der investeres i medarbejderne. Samtidig har virksomhedens generelle omdømme stor betydning for, om kandidaterne vælger at søge job hos virksomheden, og om medarbejderne er stolte af at være ansat der.

Kompleks og tværfaglig disciplin

Et Employer Brand er en dynamisk størrelse, som udvikler sig i takt med virksomhedens interne og eksterne virkelighed. Derfor skal du løbende sikre dig, at der er overensstemmelse mellem dine mål, målgrupper og EVP’er samt tilpasse virksomhedens Employer Branding-aktiviteter dertil.

Employer Branding er samtidig en tværfaglig disciplin, som befinder sig i krydsfeltet mellem ledelse, HR og kommunikation, og ovenstående er derfor kun en kort beskrivelse af, hvordan man styrker sit Employer Brand.


Kontakt Peter Hørlüch på ph@kommpress.dk, hvis du vil høre mere om, hvordan vi kan styrke dit Employer Brand.

Læs også:

Engagér din medarbejdere med Employee Advocacy

11. november 2021
Sådan laver du fantastisk indhold til dine sociale medier

Et opslag til sociale medier (SoMe) er da piece of cake – eller hvad? Ikke altid, og når du som virksomhed gerne vil ud med dit budskab, er der en masse ting, du bør overveje, før du kaster dig over tasterne. Du skal nemlig sikre, at dit budskab bliver formuleret præcist og rammer din ønskede […]

LÆS MERE
28. oktober 2021
God PR er strategisk og kontinuerlig

Hvordan får man sine gode historier i medierne? Hvilke medier skal man vælge? Og hvordan forbereder man sig på potentielle kriser? Svaret er: God PR. Men hvad er god PR? PR (public relations) er en strategisk kommunikationsindsats, der styrker din virksomheds omdømme og øger tilliden til jeres brand. Oftest sker det med en pressemeddelelse, som […]

LÆS MERE
9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
25. juni 2021
Gør dine sociale medier klar til sommerferien

Sommerferien har været planlagt i mange måneder i langt de fleste virksomheder. Men har I også lavet en plan for jeres sociale medier? For hvad sker der, når kommunikationsmedarbejderen, SoMe-manageren eller sekretæren holder ferie i juli?  Det er en klassisk fejl, at de sociale medier går på standby, når kontoret lukker eller kun har få […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram