Sådan håndterer du kommunikationen, når DI’s Lokalt Erhvervsklima udkommer

2. november 2020
|
5 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

Har I i din kommune forberedt jer på, hvordan I kommunikativt håndterer jeres resultatet, når Dansk Industri (DI) offentliggør 2020-udgaven af Lokalt Erhvervsklima (undersøgelsen kan findes her)? Offentliggørelsen er lige om hjørnet af undersøgelsen, men der er stadig tid til at forberede den kommunikative indsats. Denne blog handler om, hvad I skal forberede jer på kommunikativt, så I bedst kan håndtere jeres resultat på den længe ventede rangliste over landets kommuner.

“Opmærksomheden omkring Lokalt Erhvervsklima er en god anledning til at fortælle jeres egne gode historier”

Forbered din kommunikation

DI’s Lokalt Erhvervsklima, der i et årti har taget temperaturen på de lokale erhvervsforhold, får meget medieopmærksomhed fra især lokal- og regionalmedierne. Undersøgelsens rangering af kommunerne gør det nemt for journalisterne at sammenligne kommunerne helt konkret i forhold til hinanden. Lidt hurtig research på den tidligere mediedækning af Lokalt Erhvervsklima i forskellige nyhedsmedier vidner også om, at kommunerne ofte holdes op i forhold til hinanden inden for et lokalt eller regionalt område.  

I kan også regne med, at jeres kommune med ret stor sandsynlig vil få mediernes bevågenhed, når undersøgelsen offentliggøres i starten af november. Netop derfor kan det være en god idé at planlægge og forberede kommunikationen i forhold til jeres rangering – og det kan I gøre ved at gøre jer overvejelser om følgende: 

  1. Proaktiv eller reaktiv strategi
  2. Nøglebudskaber
  3. Talsperson
  4. Kommunikationsplan
  5. Kommunikationsprodukter
  6. Medieovervågning

1. Vælg en proaktiv eller reaktiv kommunikationsstrategi

Overvej, hvordan din kommune står stærkest med kommunikationen. Ved at være første kilde til historien øger I jeres muligheder for, at historien formidles i overensstemmelse med jeres nøglebudskaber. På den måde kan I også sætte spot på jeres gode historier og de mange nuancer, som rangeringen ikke viser. Omvendt kan I også afvente situationen og have kommunikationsmateriale klar i skuffen med det mål om først at skulle kommunikere, hvis undersøgelsen giver anledning til det. En proaktiv tilgang i større eller mindre grad vil i de fleste tilfælde være anbefalelsesværdigt; Ved en høj rangering kan I fortælle om den gode succeshistorie og give den fuld gas på kanalmikset. Ved en lavere rangering kan I sætte perspektiv på tallene og italesætte nuancerne og overveje primært at kommunikere gennem egne kanaler med f.eks. en nyhed på hjemmesiden og mails til de relevante interessenter. 

2. Forfat et par nøglebudskaber

Nøglebudskaberne er de emner, som er vigtigst at få formidlet, og som skal sikre konsistens og gennemslagskraft i formidlingen. 

3. Udvælg en talsperson og klæd ham/hende på

Ved at udvælge en talsperson er alle afstemte om, hvem der er kilde til budskaberne. Talspersonen skal forberedes og blive helt skarp nøglebudskaberne, så de formidles tydeligt og klart i for eksempel et interview. 

4. Lav en kommunikationsplan

For at få jeres budskaber bedst ud over rampen, skal der lægges en plan for, hvemder skal kommunikeres til, hvad der skal kommunikeres, og hvornår det skal kommunikeres. I den sammenhæng er det vigtigt at afdække de målgrupper, I gerne vil kommunikere til – det kunne f.eks. være kommunens virksomheder – og samtidig identificere de relevante kanaler. På den måde kan I hurtigere kommunikere til de rette, og hastighed kan være en vigtig faktor.

5. Forbered kommunikationsprodukterne

Q&A, nyhed på hjemmesiden, opslag på sociale medier som f.eks. LinkedIn og Facebook samt pressemeddelelse til nyhedsmedierne er alle relevante at overveje som produkter i jeres kommunikationsplan. 

6. Overvåg medierne

Når undersøgelsen er ude, er det vigtigt at holde øje med, hvor jeres kommune bliver nævnt og evt. sørge for, at I får mulighed for at kommentere på historierne.

Fremhæv eller iværksæt videre undersøgelser 

Lokalt Erhvervsklima giver mange unikke indsigter om den erhvervsmæssige tilstand i kommunen, men der vil helt sikkert være nuancer, som undersøgelsen ikke indfanger. Måske har I allerede gang i undersøgelser eller projekter, der kan supplere Lokalt Erhvervsklima-undersøgelsen.

Opmærksomheden omkring Lokalt Erhvervsklima er en god anledning til at fortælle jeres egne gode historier om erhvervslivet i kommunen og på den måde brande kommunen i medierne.  

Undersøgelsen kan også være en anledning til at tage pulsen på erhvervsvilkårene i jeres kommune og bruge resultaterne som fundament for videre undersøgelser. Måske det kunne være interessant at spørge yderligere ind til erhvervsforholdene hos virksomhederne i din kommune, så I kan forbedre jer – ikke kun frem mod næste års undersøgelse, men også for at gøre din kommune endnu mere attraktiv at være virksomhed og indbygger i.

Læs også i samme serie:

Sådan læser du DI's rapport om Lokalt Erhvervsklima

27. april 2021
Har din virksomhed en relevant samfundsdagsorden?

Både offentlige og private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, at de agerer i en politisk virkelighed, hvor rammevilkår, regulering og offentlig opinion er afgørende for, om man lykkes som forretning, eller om man som offentlig organisation fremstår tillidsvækkende. Når man koger det hele ned, så handler det om legitimitet og omdømme. Har du […]

LÆS MERE
22. april 2021
Tre ting organisationer uden en kernefortælling lider under

Kampen om opmærksomhed bliver hele tiden hårdere, og det stiller store krav til kommunikationen fra de virksomheder og organisationer, der ønsker at nå de vigtigste målgrupper. For at trænge igennem med relevant og værdiskabende kommunikationen er det helt afgørende, at den tager afsæt i rigtige budskaber – budskaber der samler din virksomhed internt om jeres […]

LÆS MERE
13. april 2021
Fem råd til dit Employer Brand

Flere virksomheder oplever store problemer med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Det gælder lige nu særligt i byggebranchen og inden for IT- og automatik, men coronakrisen har også øget efterspørgslen på dygtige kandidater i mange andre brancher. Det er her, du skal have virksomhedens Employer Brand i spil. Dette blogindlæg hjælper dig til, hvordan du som […]

LÆS MERE
15. marts 2021
Ingen interesserer sig for dine tal – og fem andre råd til, hvordan du får medierne til at interessere sig for dit årsregnskab

Knap 200.000 danske virksomheder aflægger regnskab i løbet af de kommende måneder. Det giver ikke alene travlhed hos landets revisorer, men også på de store nyhedsredaktioner, hvor jagten på de mest interessante talhistorier per tradition sættes ind. Årsregnskabet er derfor en god anledning til at styrke fortællingen om sin virksomhed. Men med mindre man er […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram