Sådan laver du fantastisk indhold til dine sociale medier

11. november 2021
|
6 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

Et opslag til sociale medier (SoMe) er da piece of cake – eller hvad? Ikke altid, og når du som virksomhed gerne vil ud med dit budskab, er der en masse ting, du bør overveje, før du kaster dig over tasterne. Du skal nemlig sikre, at dit budskab bliver formuleret præcist og rammer din ønskede målgruppe.

Her får du syv råd til, hvordan du bedst skruer et SoMe-opslag sammen til din virksomhedsprofil. 

Trends på SoMe lige nu

Først får du en opdatering på nogle af de trends, vi ser på sociale medier lige nu. Det er godt at have med i baghovedet, når du læser de syv råd. 

  1. Følgerne skal interagere med opslaget. Interaktionen er nemlig vigtig for, at kanalernes algoritmer viser opslagene. Opfordr derfor medarbejdere, kunder eller samarbejdspartnere til at like eller kommentere dit indhold. 
  2. Mere og mere fokus på annoncering. De organiske opslag (gratis opslag) når kortere ud i dag, hvilket gør annoncering til et vigtigt redskab for at nå ud til flere. 
  3. De personlige opslag hitter. F.eks. opslag, hvor du benytter billeder af de ansatte. Det skaber genkendelighed i målgruppens newsfeed.
  4. Anvendelse af video. Video er et godt redskab til at fange modtagerens opmærksomhed, og det bliver prioriteret højt af algoritmerne. Det gør, at videoer oftere når meget længere ud end et tekstopslag. 

Med tendenserne in mente har vi samlet syv gode råd til, hvordan du får skrevet det perfekte SoMe-post.

1 Sæt dig i målgruppens sted

Ved du, hvordan du skriver til din målgruppe, så de føler sig set? Tonen på kanalen er mere vigtig end som så. Som et eksempel er tonen på Facebook og LinkedIn forskellig, fordi LinkedIn er rettet mod B2B-kunder, mens Facebook er rettet mod B2C-kunder. Du skal derfor sørge for at anvende en tone, som rammer målgruppen i øjenhøjde. 

2 Vælg den rigtige platform

Hvor mange kanaler skal din virksomhed så være på? Kan virksomheden være aktiv for mange steder? Det hele afgøres af, hvem din målgruppe er, og hvilken form for virksomhed du har. For B2B-virksomheder er LinkedIn bedst egnet, og i nogle tilfælde kan Facebook også være relevant. For B2C-virksomheder er det kanaler som Facebook, Instagram og TikTok, man skal tænke ind i sin SoMe-strategi. 

Dertil bør du overveje, om du skal gøre brug af ét eller flere medier. Her er det også vigtigt at gøre sig overvejelser om, hvor mange ressourcer, virksomheden har til rådighed. Det er vigtigere at have én velfungerende kanal end seks forskellige kanaler, som man har svært ved at vedligeholde. 

Hav din målgruppe for øje og find ud af, hvilken kanal, de er til stede på. 

3 Skab værdifuldt indhold

Hvor findes det gode indhold, som skaber værdi for din målgruppe? Ofte har du som virksomhed selv svaret. Du er nemlig specialist på dit felt, og det gode indhold er det, som giver dine kunder værdi. Det kan være alt fra konkrete tips, indblik i jeres virksomhed eller en kundecase, som kan inspirere andre. 

Der er ikke en opskrift på godt indhold, som kan bruges af alle slags virksomheder, for det afhænger i høj grad af, hvem din målgruppe er, og hvad dit budskab er.  

Du bør derfor altid overveje, hvad du ønsker med opslaget. Sociale medier kan f.eks. generere salg, brande ansatte eller samle folk med interesse inden for et bestemt interesseområde – det er meget forskelligt, hvilket indhold målgruppen finder interessant.

4 SoMe er ikke stedet for romaner

Sociale medier er ikke skabt til lange tekster. Hvis du vil fange din målgruppe, skal teksten være kort og budskabet præcist. Et SoMe-opslag kan derfor opfordre modtageren til at handle gennem call-to-action links, som ’læs mere her’ eller ’følg linket’. 

SoMe-tekster skal mere ses som en teaser end en tekst, der fortæller alt. På denne måde kan du trække flere besøgende ind på din hjemmeside.

5 Anvend visuelle elementer

Når du har styr på indholdet i opslaget, bør du overveje, hvilket visuelt element du skal gøre brug af. Din modtager behandler nemlig visuelle elementer 60.000 gange hurtigere end bare ren tekst ifølge Leif Carlsen, der er social selling og LinkedIn ekspert. Og så er vi tilbage til én af de tidligere nævnte trends, nemlig den om video og algoritmernes prioritering heraf. En tekst med et tilhørende visuelt element trænger altså bedre igennem dit newsfeed, fremfor kun ren tekst. Som virksomhed kan du bruge et visuelt element til at skabe genkendelighed.

Og hvad med emojis? Emojis kan skabe opmærksomhed og være med til at sætte en tone i opslaget. Du skal dog huske at bruge emojis med måde – og ikke nødvendigvis på samme måde som du bruger emojis privat. 

6 Tænk over tidspunktet 

Som virksomhed er det vigtigt, at dine opslag bliver set, så der er størst sandsynlighed for, at de har den ønskede effekt eks. flere besøg på hjemmesiden. Det er derfor ikke ligegyldigt, hvornår du lægger dine opslag op. På de forskellige kanaler kan du indhente data, som fortæller dig, hvornår din målgruppe er mest aktiv. I dette tidsrum vil det være bedst for dig at lægge et opslag op for at sikre størst mulig interaktion. 

7 Opfordre dine medarbejdere til interaktion 

For at et opslag klarer sig godt, og budskabet kommer ud til flere modtagere, kræver det interaktion. Dette kan dine medarbejdere hjælpe med. Opfordre derfor dine medarbejdere til at like, kommentere eller dele opslaget for at sikre, at dit budskab når ud til flere modtagere. Dette er en nem og hurtig adgang til organisk interaktion, som er helt gratis. 

Ønsker du, at din virksomhed bliver set mere på de sociale medier eller hjælp til hvilke kanaler, der er mest relevante for din virksomhed? Så sidder Sofie Andersen, KommPress’ SoMe-ekspert, klar til at hjælpe dig. Kontakt Sofie på +45 20 62 00 12 eller mail sa@kommpress.dk

30. marts 2022
PR- og kommunikationsbureau søger dygtige journalistpraktikanter

Hos KommPress skaber vi resultater med vores kunders historier. Har du lyst til at blive en del af det stærkeste team af kommunikatører og journalister vest for Storebælt? Vi søger journalistpraktikanter, der brænder for at arbejde med storytelling, PR, sociale medier, video og strategisk kommunikation. Du får mulighed for at arbejde på vores kontor i […]

LÆS MERE
11. november 2021
Sådan laver du fantastisk indhold til dine sociale medier

Et opslag til sociale medier (SoMe) er da piece of cake – eller hvad? Ikke altid, og når du som virksomhed gerne vil ud med dit budskab, er der en masse ting, du bør overveje, før du kaster dig over tasterne. Du skal nemlig sikre, at dit budskab bliver formuleret præcist og rammer din ønskede […]

LÆS MERE
28. oktober 2021
God PR er strategisk og kontinuerlig

Hvordan får man sine gode historier i medierne? Hvilke medier skal man vælge? Og hvordan forbereder man sig på potentielle kriser? Svaret er: God PR. Men hvad er god PR? PR (public relations) er en strategisk kommunikationsindsats, der styrker din virksomheds omdømme og øger tilliden til jeres brand. Oftest sker det med en pressemeddelelse, som […]

LÆS MERE
9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram