SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

9. juli 2021
|
5 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du selv kan arbejde med det.

Før du får trinene, så lad os først få afklaring på, hvad SEO helt konkret er. SEO-disciplinen betegner evnen til at matche din webside, produkter og ydelser med det, folk søger efter online. Det handler om at ligge højt i søgemaskinen (Google). Og det er faktisk muligt at gøre noget selv. Med SEO har du nemlig muligheden for at forbedre din placering i Google. 

Hvis du endnu ikke er sikker på, om det er en god idé at søgemaskineoptimere din hjemmeside, så kommer der her fem grunde til at gå i gang: 

  1. Du får øget synlighed
  2. Du får mere trafik til hjemmesiden
  3. En høj placering i søgemaskinen giver billigere annoncer på Google Ads
  4. Din placering i søgemaskinen giver dig autoritet
  5. SEO er gratis

SEO-disciplinen indeholder tre søjler, du skal medtænke i dit SEO-arbejde. Det drejer sig om SEO content, teknisk SEO og Linkbulding. 

SEO content – Udvælg nøgleord, og tænk det med ind i hjemmesidens indhold:

Det første, du kan arbejde med, er det skrevne indhold. Det er det indhold, du skal bruge til at blive fundet på Google. 

Trin 1: Lav en søgeordsanalyse 
Søgeordsanalysen kan udføres på Google Ads, og kan bruges til at se antallet af månedlige søgninger på de udvalgte ord, og derudover se hvor høj konkurrencen er.

Sådan gør du:

1.a: Log ind på Google Ads med din Google konto

1.b: Klik på menupunktet 'Værktøj'

1.c: Vælg herefter 'Søgeordsplanlægning'

1.d: Klik på 'Find frem til nye søgeord'

1.e: Indtast ord, der beskriver din virksomhed. For eksempel, hvis du udbyder ydelser inden for ledelsesrådgivning, kan du indtaste ord, der er tæt relateret såsom ”ledelsescoaching”, ”ledersparring” osv. Vær hverken for konkret eller for generel i dine søgninger.

1.f: Klik afslutningsvist på 'Se resultater' og se, hvad der gør sig gældende for hvert af dine søgeord, og hvilke søgeordsforslag, der dukker op. Udvælg gerne de ord, hvor konkurrenceniveauet er lavt.

Trin 2: Brug søgeordene strategisk i dit indhold. 

Søgeordet bør indgå i titlen og metabeskrivelsen, som er den lille beskrivelse, du ser under linket på Google. Derudover, skal søgeordet indgå i selve brødteksten (brug ordet mere end 3 gange) og potentielt også i underoverskrifter. I SEO-termer kaldes hovedoverskriften H1, underoverskriften H2 og andre mindre overskrifter for H3, H4, H5 osv. Vær forsigtig med at plastre siden til med søgeordet. Det får ikke hjemmesiden højere op i søgemaskinen at skrive ordet 100 gange. Men det gør en læsevenlig tekst med søgeordet placeret de rigtige steder til gengæld. 

Teknisk SEO - Kontrollér det tekniske bag din hjemmeside:

Det næste, du kan optimere, er det tekniske bag din hjemmeside. 

Trin 3: Tjek, at din hjemmeside er hurtig. 

Skal man bruge en evighed på at hoppe rundt på din hjemmeside, fordi hastigheden er dårlig, mister du meget hurtigt den besøgende. Er siden langsom, kan du få hjælp af en professionel udvikler, eller gennemse din hjemmeside for store billeder, overflødige plugins og andre elementer, der fylder meget såsom en masse JavaScript filer.

Trin 4: Sørg for, at din hjemmeside er nem at navigere rundt på. Giver det mening, hvor de forskellige elementer er placeret? Princippet for brugervenlige hjemmesider er, at brugeren ikke skal tænke over indeholdets placeringer. Med andre ord skal dine ydelser skal være nemme at finde.

Trin 5: Gennemlæs hjemmesiden, og sørg for, at der ikke er fejl, herunder stavefejl, 4xx fejl, ødelagte interne og eksterne links eller fejl i sprogangivelsen.

Trin 6: Sørg for, at din hjemmeside også er mobilvenlig. Flere og flere besøger fra mobilen, og Google tilgodeser hjemmesider, der fungerer godt på tværs af enheder. 

Trin 7: Lav en god URL-struktur. En god URL er så kort som mulig og skal indeholde det valgte søgeord.

Linkbuilding - skab trafik med links:

Det sidste, du bør indtænke i din SEO er linkbulding.

Trin 8: Få links til din hjemmeside. 

Linkbuilding handler om at få andre til at linke til din hjemmeside, så der kommer mere trafik ind på hjemmesiden. Links, der henviser til din hjemmeside, kan ses som en slags anbefaling og vægtes højt af søgemaskinen. Du kan bl.a. få links fra dine samarbejdspartnere, pressemeddelelser, venner/ bekendte via. sociale medier, brancheorganisationer og rating-portaler.  

Selvom ovenstående trin kan synes krævende både tidsmæssigt og energimæssigt, så er det altså et stykke arbejde, der kan være værd at ofre noget tid og energi på.

Vil du have flere tips til, hvordan du kan styrke din virksomheds tilstedeværelse, så klik ind på  https://www.kommpress.dk, og se hvad vi kan hjælpe dig med. 

9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
25. juni 2021
Gør dine sociale medier klar til sommerferien

Sommerferien har været planlagt i mange måneder i langt de fleste virksomheder. Men har I også lavet en plan for jeres sociale medier? For hvad sker der, når kommunikationsmedarbejderen, SoMe-manageren eller sekretæren holder ferie i juli?  Det er en klassisk fejl, at de sociale medier går på standby, når kontoret lukker eller kun har få […]

LÆS MERE
27. april 2021
Har din virksomhed en relevant samfundsdagsorden?

Både offentlige og private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, at de agerer i en politisk virkelighed, hvor rammevilkår, regulering og offentlig opinion er afgørende for, om man lykkes som forretning, eller om man som offentlig organisation fremstår tillidsvækkende. Når man koger det hele ned, så handler det om legitimitet og omdømme. Har du […]

LÆS MERE
22. april 2021
Tre ting organisationer uden en kernefortælling lider under

Kampen om opmærksomhed bliver hele tiden hårdere, og det stiller store krav til kommunikationen fra de virksomheder og organisationer, der ønsker at nå de vigtigste målgrupper. For at trænge igennem med relevant og værdiskabende kommunikationen er det helt afgørende, at den tager afsæt i rigtige budskaber – budskaber der samler din virksomhed internt om jeres […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram