Tre ting organisationer uden en kernefortælling lider under

22. april 2021
|
4 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

Kampen om opmærksomhed bliver hele tiden hårdere, og det stiller store krav til kommunikationen fra de virksomheder og organisationer, der ønsker at nå de vigtigste målgrupper.

For at trænge igennem med relevant og værdiskabende kommunikationen er det helt afgørende, at den tager afsæt i rigtige budskaber – budskaber der samler din virksomhed internt om jeres fælles formål og som positionerer virksomheden eksternt i marked og samfund. Med andre ord; kommunikationen skal være relevant troværdig og konsekvent. Og så skal den være vedvarende, fordi det også er en strategisk og langsigtet opgave at opbygge og pleje et godt omdømme. Og det er her, kernefortællingen kommer ind i billedet. 

Hvad er en kernefortælling?

En kernefortælling er en kort 10-15 linjers tekst, som alle virksomhedens budskaber hviler på. Fortællingen er strategisk, fordi den vælger til og fra i de budskaber, som virksomhedens kommunikation og markedsføring skal basere sig på – og som dermed understøtter forretningsmålene. Og så er det er vigtigt, at linjerne indeholder organisationens værdimæssige formål – reson d’etre – og beskriver den værdi, som både interne og eksterne interessenter oplever. Én metode til at tænke sin organisations formål er Simon Sineks Golden Circle

Det afgørende er, at kernefortællingen indeholder virksomhedens helt centrale budskaber – eller med marketingbriller på – de differentiérbare value propositions. Det hele skal koges sprogligt ned, være let at forstå og helst fri for floskler og klichéer - de må ikke drukne i mængden, for så er det bedre at lade være.

Tre centrale udfordringer for organisationer uden kernefortælling

Hos KommPress mener vi, at enhver organisation bør have en kernefortælling. Om ikke andet er det vigtig at gøre sig strategiske overvejelser om, hvad der skal kommunikeres. I organisationer uden en kernefortælling vil man ofte opleve følgende tre udfordringer:

1. Den strategiske kommunikation og markedsføring som spredt fægtning

I virksomheder der ikke arbejder strategisk med sin kommunikation, og som ikke har fundamentet på plads, er der overhængende fare for, at budskaberne bliver spredte, løsrevne, og glemt. Hvis modtagerne ikke ser sammenhæng i de budskaber, der kommer fra din virksomhed, bliver det svært at skabe en dybere forståelse for, hvad formålet er, og hvilken værdi, I tilbyder medarbejdere, kunder, borgere, beslutningstagere o.l.

2. Budskaberne risikerer at blive utroværdige

Det er afgørende, at kernefortællingen er i tråd med virkeligheden, så virksomhedens kommunikation stemmer overens med det billede, kunder, samarbejdspartnere, ledere og ansatte har af virksomheden. Ellers bliver budskaberne utroværdige – både internt og eksternt. 

En kernefortælling er et godt redskab til at formulere et fælles, troværdigt fundament for, hvor man står, men også hvor man er på vej hen i form af fx visioner, udvikling, samfundsengagement og vækst.

3. Mere feature end værdi

Kernefortællingen er, med andre ord, en form af kommunikativ grundlov og den indholdsmæssige guideline, så man sikrer en strategisk tilgang til kommunikationen. For lad os være ærlige; der er hver dag mange anledninger til at kommunikere, og der er en reel fare for, at man kan blive både ufokuseret og sløret i målgruppernes øjne og ører. Det strategiske valg, med afsæt i kernefortællingen, bør derfor prioriteres skarpt. Man skal spørge sig selv, hvilken værdi det tilfører målgrupperne. Hvis man ikke har overvejet det, evnet at se det fra modtagerens perspektiv, så vil de færreste lytte til dine budskaber. 

En kernefortælling giver anledning til at stoppe op og tale om, hvilken værdi man som organisation eller virksomhed leverer – både internt og eksternt. Det er et stærkt strategisk redskab, der sikrer, at de vigtigste budskaber kommunikeres til de vigtigste målgrupper. Du kan i øvrigt læse flere af vores blogs om, hvordan du får dine budskaber ud og leve med relevant indhold her.

Brug for hjælp?

Der er flere metoder til at få formuleret en god og relevant kernefortælling. Hvis du synes, jeres virksomhed eller organisation har brug for én, så tager vi gerne et uforpligtende møde. Kontakt Ulrik Schøsler på us@kommpress.dk.

27. april 2021
Har din virksomhed en relevant samfundsdagsorden?

Både offentlige og private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, at de agerer i en politisk virkelighed, hvor rammevilkår, regulering og offentlig opinion er afgørende for, om man lykkes som forretning, eller om man som offentlig organisation fremstår tillidsvækkende. Når man koger det hele ned, så handler det om legitimitet og omdømme. Har du […]

LÆS MERE
22. april 2021
Tre ting organisationer uden en kernefortælling lider under

Kampen om opmærksomhed bliver hele tiden hårdere, og det stiller store krav til kommunikationen fra de virksomheder og organisationer, der ønsker at nå de vigtigste målgrupper. For at trænge igennem med relevant og værdiskabende kommunikationen er det helt afgørende, at den tager afsæt i rigtige budskaber – budskaber der samler din virksomhed internt om jeres […]

LÆS MERE
13. april 2021
Fem råd til dit Employer Brand

Flere virksomheder oplever store problemer med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Det gælder lige nu særligt i byggebranchen og inden for IT- og automatik, men coronakrisen har også øget efterspørgslen på dygtige kandidater i mange andre brancher. Det er her, du skal have virksomhedens Employer Brand i spil. Dette blogindlæg hjælper dig til, hvordan du som […]

LÆS MERE
15. marts 2021
Ingen interesserer sig for dine tal – og fem andre råd til, hvordan du får medierne til at interessere sig for dit årsregnskab

Knap 200.000 danske virksomheder aflægger regnskab i løbet af de kommende måneder. Det giver ikke alene travlhed hos landets revisorer, men også på de store nyhedsredaktioner, hvor jagten på de mest interessante talhistorier per tradition sættes ind. Årsregnskabet er derfor en god anledning til at styrke fortællingen om sin virksomhed. Men med mindre man er […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram