Tre ting organisationer uden en kernefortælling lider under

22. april 2021
|
4 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

Kampen om opmærksomhed bliver hele tiden hårdere, og det stiller store krav til kommunikationen fra de virksomheder og organisationer, der ønsker at nå de vigtigste målgrupper.

For at trænge igennem med relevant og værdiskabende kommunikationen er det helt afgørende, at den tager afsæt i rigtige budskaber – budskaber der samler din virksomhed internt om jeres fælles formål og som positionerer virksomheden eksternt i marked og samfund. Med andre ord; kommunikationen skal være relevant troværdig og konsekvent. Og så skal den være vedvarende, fordi det også er en strategisk og langsigtet opgave at opbygge og pleje et godt omdømme. Og det er her, kernefortællingen kommer ind i billedet. 

Hvad er en kernefortælling?

En kernefortælling er en kort 10-15 linjers tekst, som alle virksomhedens budskaber hviler på. Fortællingen er strategisk, fordi den vælger til og fra i de budskaber, som virksomhedens kommunikation og markedsføring skal basere sig på – og som dermed understøtter forretningsmålene. Og så er det er vigtigt, at linjerne indeholder organisationens værdimæssige formål – reson d’etre – og beskriver den værdi, som både interne og eksterne interessenter oplever. Én metode til at tænke sin organisations formål er Simon Sineks Golden Circle

Det afgørende er, at kernefortællingen indeholder virksomhedens helt centrale budskaber – eller med marketingbriller på – de differentiérbare value propositions. Det hele skal koges sprogligt ned, være let at forstå og helst fri for floskler og klichéer - de må ikke drukne i mængden, for så er det bedre at lade være.

Tre centrale udfordringer for organisationer uden kernefortælling

Hos KommPress mener vi, at enhver organisation bør have en kernefortælling. Om ikke andet er det vigtig at gøre sig strategiske overvejelser om, hvad der skal kommunikeres. I organisationer uden en kernefortælling vil man ofte opleve følgende tre udfordringer:

1. Den strategiske kommunikation og markedsføring som spredt fægtning

I virksomheder der ikke arbejder strategisk med sin kommunikation, og som ikke har fundamentet på plads, er der overhængende fare for, at budskaberne bliver spredte, løsrevne, og glemt. Hvis modtagerne ikke ser sammenhæng i de budskaber, der kommer fra din virksomhed, bliver det svært at skabe en dybere forståelse for, hvad formålet er, og hvilken værdi, I tilbyder medarbejdere, kunder, borgere, beslutningstagere o.l.

2. Budskaberne risikerer at blive utroværdige

Det er afgørende, at kernefortællingen er i tråd med virkeligheden, så virksomhedens kommunikation stemmer overens med det billede, kunder, samarbejdspartnere, ledere og ansatte har af virksomheden. Ellers bliver budskaberne utroværdige – både internt og eksternt. 

En kernefortælling er et godt redskab til at formulere et fælles, troværdigt fundament for, hvor man står, men også hvor man er på vej hen i form af fx visioner, udvikling, samfundsengagement og vækst.

3. Mere feature end værdi

Kernefortællingen er, med andre ord, en form af kommunikativ grundlov og den indholdsmæssige guideline, så man sikrer en strategisk tilgang til kommunikationen. For lad os være ærlige; der er hver dag mange anledninger til at kommunikere, og der er en reel fare for, at man kan blive både ufokuseret og sløret i målgruppernes øjne og ører. Det strategiske valg, med afsæt i kernefortællingen, bør derfor prioriteres skarpt. Man skal spørge sig selv, hvilken værdi det tilfører målgrupperne. Hvis man ikke har overvejet det, evnet at se det fra modtagerens perspektiv, så vil de færreste lytte til dine budskaber. 

En kernefortælling giver anledning til at stoppe op og tale om, hvilken værdi man som organisation eller virksomhed leverer – både internt og eksternt. Det er et stærkt strategisk redskab, der sikrer, at de vigtigste budskaber kommunikeres til de vigtigste målgrupper. Du kan i øvrigt læse flere af vores blogs om, hvordan du får dine budskaber ud og leve med relevant indhold her.

Brug for hjælp?

Der er flere metoder til at få formuleret en god og relevant kernefortælling. Hvis du synes, jeres virksomhed eller organisation har brug for én, så tager vi gerne et uforpligtende møde. Kontakt Ulrik Schøsler på us@kommpress.dk.

9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
25. juni 2021
Gør dine sociale medier klar til sommerferien

Sommerferien har været planlagt i mange måneder i langt de fleste virksomheder. Men har I også lavet en plan for jeres sociale medier? For hvad sker der, når kommunikationsmedarbejderen, SoMe-manageren eller sekretæren holder ferie i juli?  Det er en klassisk fejl, at de sociale medier går på standby, når kontoret lukker eller kun har få […]

LÆS MERE
27. april 2021
Har din virksomhed en relevant samfundsdagsorden?

Både offentlige og private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, at de agerer i en politisk virkelighed, hvor rammevilkår, regulering og offentlig opinion er afgørende for, om man lykkes som forretning, eller om man som offentlig organisation fremstår tillidsvækkende. Når man koger det hele ned, så handler det om legitimitet og omdømme. Har du […]

LÆS MERE
22. april 2021
Tre ting organisationer uden en kernefortælling lider under

Kampen om opmærksomhed bliver hele tiden hårdere, og det stiller store krav til kommunikationen fra de virksomheder og organisationer, der ønsker at nå de vigtigste målgrupper. For at trænge igennem med relevant og værdiskabende kommunikationen er det helt afgørende, at den tager afsæt i rigtige budskaber – budskaber der samler din virksomhed internt om jeres […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram