Værdien af gode historier

12. juni 2017
|
5 min.
Del på:
Twitter
Facebook
Facebook

I dag bliver vi som forbrugere oversvømmet med information. Brands rækker ud efter vores opmærksomhed i traditionelle og i sociale medier fra vi vågner, til vi går i seng. Derfor er det let for den enkelte virksomhed at blive overset, og der skal meget til for at skille sig ud fra mængden. Det er her, de gode historier, virksomhedens storytelling, får deres berettigelse.

Netop de gode historier er Anne Schøning Christensens speciale. At få dem til at leve i virksomhedens kommunikation og skabe opmærksomhed. Vi har spurgt hende, hvorfor de gode historier skal frem i lyset:

Hvor er ’de gode historier’?
For os er det positive historier, som faktisk allerede findes i virksomheden, og som bare venter på at blive brugt. Historier, som fortæller om virksomhedens værdier, ansatte og produkter på en måde, som skaber opmærksomhed. Alle virksomheder rummer de historier.

Det kan bare være en udfordring at finde ind til de gode historier, fordi man går i dem til daglig. Det er let at overse dem, eller også tror man måske ikke, at de er interessante for andre. Men det er de.

Hvorfor skal man som virksomhed bruge sine gode historier?
Forbrugerne vil gerne engagere sig i brands, som har noget på hjerte. De interesserer sig for mere end pris. Derfor kan man gennem virksomhedens gode historier skabe opmærksomhed om sit brand på en anden måde end gennem eksempelvis traditionel markedsføring, som vi i øvrigt fyldes med hver dag. Forbrugerne er mere tilbøjelige til at vælge virksomheder, som rummer gode historier og værdier udtrykt i et produkt. Historier, mennesker og produkter, de kan se sig selv i.

Samtidig vil vi som forbrugere også gerne vise udadtil, at vi knytter os til virksomheder med noget på hjerte.

Har du indtryk af, at der er flere virksomheder, som er bevidste om dette?
Ja, der er helt klart flere virksomheder, som kan se vigtigheden af at bruge historierne. At virksomheden ikke ’bare’ fremstår som en virksomhed, men som mennesker af kød og blod med holdninger, meninger og værdier. Mennesker, som gør en forskel. Her tænker jeg f.eks. virksomheder, som tager socialt ansvar eller gør en miljømæssig forskel. Men også ’bare’ virksomheder med et produkt, som gør en positiv forskel, stor som lille. Folk og forbrugere er opmærksomme på den slags i dag. Vi bliver alle sammen målt og vejet hele tiden. Det gælder også som virksomhed.

Hvad skal virksomhederne gøre for at komme i gang?
Det kan være udfordring at komme i gang. Mange virksomheder ser som sagt ikke deres egne gode historier i en travl hverdag og får dem derfor desværre ikke brugt. Måske fokuserer man derfor i stedet på eksempelvis produktets pris, selvom produktet muligvis har mange andre, større kvaliteter end bare at være billigt.

Mit arbejde handler om at skabe opmærksomhed for virksomhederne gennem en lidt anderledes vinkling end den traditionelle. At tænke ud af boksen. At gribe fat i de situationer og muligheder, der byder sig. I øjeblikket er der meget fokus på IT-sikkerhed i mediebilledet, og hvis det er et produkt, man sælger, er det måske en mulighed at fokusere på tryghed. På at de mennesker, som udgør den givne virksomhed, gennem deres evner og værdier, sikrer tryghed. Som journalister og kommunikationsrådgivere er vi gode til den slags. At time historierne og så give dem et nært og personligt udgangspunkt i de rigtige kanaler.

Hvor og hvordan bør historierne bruges?
De sociale medier er oplagte. De fleste af ens kunder er på Facebook, så med mindre man som virksomhed har gode grunde til ikke at være det, bør virksomheden også være på Facebook. Instagram bliver større og større og er helt klart oplagt for en lang række typer af virksomheder. LinkedIn er det samme, men med et lidt andet fokus.

Nogle gange er historierne så gode, at de bør være en historie for pressen. Det kan være nationalt med den brede pensel, men det kan også være, at lokalpressen er en bedre mulighed. Den gode historie kan også være rettet mod eksempelvis fagpressen, hvis virksomheden har fokus på en specifik målgruppe.

Hvad er dit råd til de virksomheder, som vil i gang med at bruge deres gode historier?
Først og fremmest skal man sætte ressourcer af til det. For det kræver det. Også når der er travlt i hverdagen. Så er man nødt til at holde fast.

Det er en rigtig god idé at være tæt på medarbejderne og deres dagligdag. Have fokus på deres historier, og hvordan de kan bruges. Hvad gør medarbejderne for at gøre en positiv forskel i dagligdagen? Og hvordan gør produktet?

Anne er siden artiklen stoppet hos KommPress, men flere kolleger sidder klar med lignende kompetencer.
Kontakt Bodil Kjærgaard på:

bk@kommpress.dk
2225 2429

11. november 2021
Sådan laver du fantastisk indhold til dine sociale medier

Et opslag til sociale medier (SoMe) er da piece of cake – eller hvad? Ikke altid, og når du som virksomhed gerne vil ud med dit budskab, er der en masse ting, du bør overveje, før du kaster dig over tasterne. Du skal nemlig sikre, at dit budskab bliver formuleret præcist og rammer din ønskede […]

LÆS MERE
28. oktober 2021
God PR er strategisk og kontinuerlig

Hvordan får man sine gode historier i medierne? Hvilke medier skal man vælge? Og hvordan forbereder man sig på potentielle kriser? Svaret er: God PR. Men hvad er god PR? PR (public relations) er en strategisk kommunikationsindsats, der styrker din virksomheds omdømme og øger tilliden til jeres brand. Oftest sker det med en pressemeddelelse, som […]

LÆS MERE
9. juli 2021
SEO trin for trin: Guide til at komme højere op i søgemaskinen

SEO eller Search Engine Optimization, som det hedder, kan være et simpelt værktøj til at gøre dit brand mere synligt på Google. Er du en af dem, der anser SEO som en kompliceret brandpositioneringsdisciplin, der kun er for SEO-specialister med både uddannelse og arbejdsmæssig erfaring, så læs med her og bliv klogere på, hvordan du […]

LÆS MERE
25. juni 2021
Gør dine sociale medier klar til sommerferien

Sommerferien har været planlagt i mange måneder i langt de fleste virksomheder. Men har I også lavet en plan for jeres sociale medier? For hvad sker der, når kommunikationsmedarbejderen, SoMe-manageren eller sekretæren holder ferie i juli?  Det er en klassisk fejl, at de sociale medier går på standby, når kontoret lukker eller kun har få […]

LÆS MERE
Kontakt@kommpress.dk7930 1131
job@kommpress.dk

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram