Vil du også gerne skabe nærhed og engagement hos din målgruppe gennem dit content på sociale medier? Vi giver dig syv råd til, hvordan du målrettet kan bruge årstiderne og sæsonerne til at gøre dit content relevant.
Når du arbejder med contentproduktion, er det essentielt at være på forkant med kalenderen. Det giver dig nemlig mulighed for at levere relevant og tidssvarende indhold til dit publikum. Det at være relevant og engagerende på sociale medier kan være en evig udfordring for små og mellemstore virksomheder. Men vidste du, at én af de lavthængende frugter til at forblive frisk og relevant er ved at tage højde for årstidernes skiften, mærkedage og forskellige sæsoner?
I dette indlæg vil vi dykke ned i, hvordan du aktivt kan bruge årstiderne og sæsonerne til din fordel i contentproduktionen.
1: Brug kalenderen aktivt
Start med både at kigge ind i virksomheden og ud i verden. Har du interne begivenheder som runde fødselsdage eller jubilæer? Disse kan være fantastiske muligheder til at skabe indhold, der personliggør din virksomhed. Derudover bør du være opmærksom på mærkedage, der kan være relevante for din virksomhed. Har du profiler på flere sociale medier, er det relevant at gøre sig overvejelser om, hvilke af dine budskaber, der passer bedst på henholdsvis Facebook, Instagram, LinkedIn m.m.
2: Udnyt højtider og ferieperioder
- Januar: I forbindelse med, at du ønsker et godt nytår, kan du opsummere højdepunkterne fra det forgangne år og præsentere din virksomheds planer for det kommende år.
- Sommerferie: Send varme sommerhilsner til dine kunder og informer dem om eventuelle ændringer i åbningstider og arbejdsgange i sommerperioden.
- December/juleferie: Julen er en fantastisk tid for virksomheder at tiltrække et større publikum på sociale medier. Her er det oplagt at fokusere på kreativitet og autenticitet, såsom julespecifikke billeder, adventskonkurrencer og julehistorier.
3: Benyt mærkedage
Klassiske danske mærkedage som påske, pinse, fastelavn, jul, nytår, osv. tilbyder nemme muligheder for at præsentere noget tidsrelevant og fangende content. I nogle tilfælde kan det også give mening at bruge amerikanske mærkedage som Valentines Day, Singles’ Day eller Mors- og Fars dag alt efter, om du har et relevant budskab at hænge op på dagen. Du kan også med fordel bruge mere branche- og produktrelevante mærkedage, der ræsonnerer endnu bedre med din virksomhed og målgruppe. Brug internationale mærkedage som Kvindernes Internationale Kampdag, Earth Day eller World Creativity and Innovation Day til at fremhæve din virksomheds værdier og ståsted. Har din virksomhed f.eks. en kreativ eller innovativ idé til at agere mere bæredygtigt i hverdagen, kan det være relevant at bruge World Creativity and Innovation Day som en anledning til at fortælle om netop det.
Du kan se FN’s officielle liste over internationale dage og uger her.
4: Vælg dine mærkedage med omtanke
Det er ikke nødvendigt at offentliggøre indhold i forbindelse med alle mærkedage. Fokusér på, hvad din målgruppe vil finde interessant og skab indhold, der ræsonnerer med det.
5: Brug relevante hashtags og nøgleord
Ved at inkludere relevante hashtags og søgeord i dit content kan du øge synligheden. Benytter du f.eks. en mærkedag til at skabe content til din virksomhed, er det vigtigt også at bruge mærkedagen i dine hashtags. Men husk, at kvalitet er vigtigere end kvantitet – vælg dine hashtags med omhu, når du bruger dem på Facebook og LinkedIn. Arbejder du med content og hashtags på Instagram, kan du dele langt flere. For at vælge de rigtige hashtags kan du med fordel undersøge, hvilke hashtags din målgruppe bruger og lade dig inspirere af dem, dine konkurrenter anvender i deres opslag.
6: Årsregnskabers højsæson
Højsæsonen for årsregnskaber i Danmark starter i marts måned og strække sig frem til juni måned. I denne periode kan du med fordel dele relateret indhold.
7: Evaluer din strategi efter hvert år
Reflekter over, hvad der fungerede, og hvad der kunne have været bedre. Brug disse data til at forbedre din fremtidige contentstrategi.
I sidste ende handler contentproduktion om at skabe en forbindelse til dit publikum. Ved at udnytte årstiderne og sæsonerne kan du gøre denne forbindelse endnu stærkere og mere relevant.
Her hos KommPress hjælper vi en bred vifte af virksomheder med deres contentproduktion, og ønsker du flere gode råd, indspark eller lignende er du altid velkommen til at kontakte os.
God contentproduktion.
Malte Jørstad
Du er måske også interesseret i?
Strategier
Vi hjælper dig med at lægge en strategi for din kommunikation, så den understøtter dit formål.
Presserådgivning
Vi hjælper dig med at lægge en strategi for din kommunikation, så den understøtter dit formål.
Interessevaretagelse
Vi hjælper dig med at lægge en strategi for din kommunikation, så den understøtter dit formål.